کاهش خطای کاربران
۱
کاهش مراجعه حضوری
۳
کاهش هزینه های مالی
رضایتمندی ارباب رجوع
۴
با توجه به نتایج بدست آمده می توان دید که کاهش خطای کاربران بالاترین رتبه را داشته و ارسال لیست حق بیمه بصورت اینترنتی بیشترین اثر را بر این مولفه داشته است . کاهش مراجعه حضوری و نیز کاهش هزینه های مالی دو مولفه ای است که ارسال لیست حق بیمه بصورت اینترنتی اثر یکسانی بر آنها داشته و از نظر جامعه مورد بررسی در رتبه دوم قرار گرفته اند.کمترین اثر ارسال لیست حق بیمه بصورت اینترنتی بر رضایتمندی ارباب رجوع بوده است و این مولفه در رتبه آخر اهمیت قرار گرفته است.
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱ مقدمه
در پایان هر فعالیت تحقیقی ، پس از آزمون فرضیه ها ، می بایست نتایج کار تحقیق ارائه شود تا بر اساس نتایج حاصل از فرضیه ها ، پیشنهاد ها شکل یابد . بنابر این یکی از بخش های مهم در هر تحقیقی که می تواند راهی موفقیت آمیز برای تبدیل نظرات به عمل باشد ، نتیجه گیری صحیح و ارائه پیشنهاد های مناسب است که در صورت تحقق آن ، می تواند مشکلات موجود در سازمان هایی که تحقیق ، به آن منظور طراحی شده است ، بر طرف نماید .
در این بخش ، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها ، خلاصه شده و سعی می شود تا به سوالات تحقیق ، پاسخ داده شود ؛ به این منظور ابتدا تصویری کلی از تحقیق حاضر و اقدامات انجام گرفته ، ارائه می شود و سپس نتایج به دست آمده . در چارچوب اهداف و روش تحقیق بیان شده و مدل مفهومی نهایی تحقیق ترسیم می شود . در ادامه ،پیشنهادهای کاربردی و عمومی در زمینه موضوع تحقیق عنوان می گردد و در انتها ضمن بیان محدودیت ها ی پژوهش ، با توجه به تجربیات حاصل از آن ، پیشنهادهایی به محققین آینده که علاقه مند به پژوهش در زمینه تحقیق حاضر هستند ف ارائه می شود .
۵-۲ خلاصه تحقیق
در دنیای کنونی بقای سازمان های بزرگ دیگر با روش های سنتی و دستی امکان پذیر نمی باشد ، سازمان های بزرگ برای ادامه حیات خود و خدمت رسانی مطلوب به مشتریان چاره جزء استفاده از تکنولوژی های روز دنیا برای انجام کارهای خود ندارند .
سازمان تامین اجتماعی که حدود ۴۵ میلیون نفر از افراد جامعه را تحت پوشش دارد برای اداره چنین سازمان بزرگی داشتن مدیریت استراتژیک از لوازم اصلی اداره این سازمان میباشد و با توجه به حجم بالای اطلاعات و مراجعات و هزینه های سازمان عدم استفاده از تکنولوژی اطلاعات و فن آوری های نوین سازمان را در رسیدن به اهداف خود که همانا رضایت مندی تمامی مشتریان و همچنین کارآمدی و بهره وری مناسب می باشد دچار مشکل نموده و سازمان برای مشتریان و کارکنان خود غیر قابل تحمل نموده و کارکردن با این سازمان برای همکاران و مراجعین سازمان غیر قابل تحمل می نماید.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
لذا این تحقیق بر آن است که تاثیر تکنولوژی اطلاعات را بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی ( شعبه ۲ قم ) را در قسمت ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی بررسی نماید، تا مشخص نماید استفاده از فن آوری های نوین چه تاثیری بر عملکرد سازمان و رضایت مندی مشتریان این سازمان بزرگ دارد . برای بررسی این موضوع از نظرات ۱۱۱ نفر از کارفرمایان و کارکنان سازمان تامین اجتماعی در تحقیق حاضر استفاده نمودیم . خلاصه فصل های تحقیق حاضر که حاصل این مطالعه می باشد ، در ادامه می آید .
در فصل اول، کلیات پژوهش ارائه می گردد . در این فصل علاوه بر بیان مسئله ، به اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف ، فرضیه ها و متغیر ها ، به تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق می پردازیم .
در فصل دوم ،پس از بیان مبانی نظری تامین اجتماعی و مبا نی نظری تکنولوژی اطلاعات تحقیقات انجام گرفته در زمینه استفاده از تکنولوژی اطلاعات را در کشور مورد بررسی قرار گرفته است .
فصل سوم ، مربوط به روش شناسی تحقیق بوده و در ابتدای آن درباره نوع پژوهش ،جامعه آماری ، روش نمونه گیری ، روش جمع آوری اطلاعات و اجزای پرسشنامه تحقیق ، در که در قالب طیف لیکرت است ، به تفصیل صحبت شده است و سپس روایی و پایایی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته و جهت بررسی نرمال بودن متغیر ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شده است و برای بررسی فرضیات ۱ و ۲ و ۳ از آزمون دو جمله ای ، و برای فرضیه چهارم از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است .
در فصل چهارم ، ابتدا به توصیف آماری ویژگی های جمعیتی پاسخ دهندگان شامل جنسیت ، وضعیت تاهل ،سن ، میزان تحصیلات ،نوع پاسخ دهندگان و تعداد کارگاه کارفرمایان با بهره گرفتن از نرم افزارهای spss و word می پردازیم و در ادامه با بهره گرفتن از آزمون های کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر ها و با بهره گرفتن از آزمون دو جمله ای فرضیا ت اول تا سوم مورد بررسی قرار گرفته و با بهره گرفتن از آزمون t تک نمونه ای فرضیه چهارم مورد بررسی قرار گرفته است و سپس از آزمون فریدمن برای تعیین معنی داری آزمودنیها در تمام موقعیت ها یا فرصت ها استفاده شده است .
در ادامه ، نتایج حاصل از تحقیق بیان شده و بر اساس آن ، مدل مفهومی نهایی همراه با پیشنهاد های کاربردی و عمومی ارائه شده است .
۵-۳ نتیجه گیری
در این بخش ابتدا نتایج آزمون فرضیه ها و سپس نتایج آزمون مقایسه ای و رتبه بندی عوامل و شاخص های موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات توسط سازمان تامین اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد . در ادامه یافته های جانبی تحقیق بیان شده و در پایان پس از نتیجه گیری کلی مدل مفهوم نهایی تحقیق ارائه می شود .
۵-۳-۱ نتایج آزمون فرضیه ها
در این پژوهش ، چهار فرضیه با بهره گرفتن از روش های استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج آزمون فرضیه ها به شرح ذیل خلاصه می گردد .
نتیجه آزمون فرضیه اول :
این نتیجه بر مبنای هدف و فرضیه اول تحقیق ، ارائه می شود ؛ فرضیه اول تحقیق عبارت است از این که ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع میگردد ))
در این فرضیه متغیر ((ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی ) ) می باشد که با شاخص های(( عدم هدر رفت وقت )) و ((مراجعه حضوری با سازمان تامین اجتماعی )) و (( سرعت انجام کار )) و (( آسایش خاطر ارباب رجوع و کارمند )) و (( زیر ساخت تکنولوژی اطلاعات ))
به منظور سنجش این فرضیه از آزمون دو جمله ای (binomial test ) استفاده شده و نتایج به دست آمده ، دلالت بر تایید فرضیه دارد ؛ یعنی با احتمال ۱۰۰ درصد فرضیه مبنی بر اینکه ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع میگردد )) تایید می گردد
بنا براین می توان نتیجه گرفت (( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) باعث کاهش اراب رجوع در سازمان تامین اجتماعی می گردد .
نتیجه آزمون فرضیه دوم :
این نتیجه بر مبنای هدف و فرضیه دوم تحقیق ، ارائه می شود ؛ فرضیه دوم تحقیق عبارت است از این که ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش هزینه های مالی سازمان می گردد .))
در این فرضیه متغیر،(( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) که با شاخص های (( هزینه های مالی ارباب رجوع )) و (( هزینه ایاب و ذهاب ارباب رجوع )) و ((تمایل به استفاده از تکنولوژی اطلاعات )) و (( کاهش هزینه های مالی سازمان تامین اجتماعی )) سنجیده شد سنجیده شد و با روش سنتی و دستی ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن مورد ارزیابی قرار گرفته است که کدام روش باعث(( باعث کاهش هزینه های مالی در سازمان تامین اجتماعی)) می گردد که نتیجه فرضیه بر اساس تحقیق انجام شده به شرح زیر می باشد .
به منظور سنجش این فرضیه از آزمون دو جمله ای (binomial test ) استفاده شده و نتایج به دست آمده ، دلالت بر تایید فرضیه دارد ؛ یعنی با احتمال ۹۵ درصد فرضیه مبنی بر اینکه ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش هزینه های مالی سازمان می گردد .)) تایید می گردد.
بنا بر این می توان نتیجه گرفت(( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) باعث کاهش هزینه های سازمان می گردد .
نتیجه ازمون فرضیه سوم :
این نتیجه بر مبنای هدف و فرضیه اول تحقیق ، ارائه می شود ؛ فرضیه اول تحقیق عبارت است از این که ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش خطای کاربران سازمانی گردد .))
در این فرضیه متغیر ((ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی ) ) می باشد که با شاخص های(( دقت ارسال لیست و دریافت برگ پرداخت به صورت اینترنتی )) و ((اعتماد به ارسال لیست و پرداخت اینترنتی )) و (( کاهش ارباب رجوع )) و (( افزایش زمان کارکنان سازمان برای بررسی پرونده های دیگر )) و (( استرس ناشی از ازدحام ارباب رجوع )) سنجیده شد و با روش سنتی و دستی ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن مورد ارزیابی قرار گرفته است که کدام روش باعث(( باعث کاهش خطای کاربران در سازمان تامین اجتماعی)) می گردد که نتیجه فرضیه بر اساس تحقیق انجام شده به شرح زیر می باشد
به منظور سنجش این فرضیه از آزمون دو جمله ای (binomial test ) استفاده شده و نتایج به دست آمده ، دلالت بر تایید فرضیه دارد ؛ یعنی با احتمال ۹۹ درصد فرضیه مبنی بر اینکه ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش خطای کاربران در سازمان تامین اجتماعی میگردد )) تایید می گردد
بنا براین می توان نتیجه گرفت (( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) باعث کاهش خطای کاربران در سازمان تامین اجتماعی می گردد .
نتیجه آزمون فرضیه چهارم :
این نتیجه بر مبنای هدف و فرضیه اول تحقیق ، ارائه می شود ؛ فرضیه اول تحقیق عبارت است از این که ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث رضایت مندی بیشتر ارباب ارجوع میگردد .))
در این فرضیه متغیر ((ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی ) ) می باشد که با شاخص های(( عدم هدر رفت وقت کارفرمایان )) و ((سرعت دریافت لیست و پرداخت اینترنتی )) و (( اطمینان کارفرما به ارسال لیست غیر حضوری )) و (( برنامه آموزی برای توجیه کارفرمایان )) و (( آسایش خاطر بعد از استفاده از تکنولوژی اطلاعات ))و (( رفتار کارکنان دخیل در امر لیست غیر حضوری ))و (( مطلوبیت پشتیبانی و حل مشکلات پیش آمده کارفرمایان )) سنجیده شد و با روش سنتی و دستی ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن مورد ارزیابی قرار گرفته است که کدام روش باعث(( باعث رضایت مندی بیشتر ارباب رجوع های سازمان تامین اجتماعی )) می گردد که نتیجه فرضیه بر اساس تحقیق انجام شده به شرح زیر می باشد
به منظور سنجش این فرضیه از آزمون t تک نمونهای (One Sample T Test استفاده شده و نتایج به دست آمده ، دلالت بر تایید فرضیه دارد ؛ یعنی با احتمال ۹۵ درصد فرضیه مبنی بر اینکه ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث رضایت مندی بیشتر ارباب رجوع های سازمان تامین اجتماعی میگردد )) تایید می گردد
بنا براین می توان نتیجه گرفت (( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) باعث رضایت مندی بیشتر ارباب رجوع های سازمان تامین اجتماعی می گردد
۵-۳-۲ نتایج آزمون مقایسه و رتبه بندی عوامل و شاخص های موثر در ارسال لیست غیر حضوری
در این پژوهش چهار عامل موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات ،شاخص های اندازه گیری هر یک از عوامل به صورت جدا گانه و همین طور کلیه شاخص ها ی اندازه گیری تحقیق ، با بهره گرفتن از آزمون استنباطی ، به لحاظ شدت تاثیر مقایسه و رتبه بندی گردید .نتایج این آزمون هابه شرح زیر خلاصه می گردد .
نتیجه اول :
این نتیجه بر مبنای هدف تحقیق ارائه می شود برای مقایسه و رتبه بندی شدت تاثیر چهار عامل در استفاده از تکنولوژی اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی – که از اثبات فرضیه های تحقیق حاصل شد –از آزمون فریدمن استفاده شده و بر اساس نتایج بدست آمده با احتمال ۹۵% ، فرض مبنی بر وجود تفاوت در شدت تاثیر چهار عامل ، تایید شده و رتبه بندی ذیل بر اساس شدت تاثیر عوامل ، ارائه شده است .
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
کاهش خطای کاربران
کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع
کاهش هزینه های مالی سازمان
افزایش رضایت مندی ارباب رجوع