۳-۷-۲- متغیر وابسته:
در این تحقیق متغیر وابسته قصد خربد کالای تقلبی از برند های معتبر می باشد. منظور از متغیر یا متغیرهایی است که در جریان یک تحقیق، متأثر از یک متغیر یا متغیرهای دیگر هستند ( ساروخانی، ۱۳۷۷).
گویه های مربوط به متغیر قصد خرید نیز در جدول ۳-۲ به شکل زیر می باشد.
جدول ۳-۲- جدول متغیر قصد خرید به تفکیک مقیاس و منبع
۳-۸- طراحی ابزار اندازه گیری:
ابزار سنجش وسایلی هستند که پژوهشگر به کمک آن ها قادر است اطلاعات موردنیاز خود را گردآوری، ثبت و کمی نمایند. انواع ابزارهای گردآوری عبارتند از : پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری پاسخهای استفاده کنندگان گوشی تلفن همراه استفاده شد. پرسشنامه مجموعه سوالات مکتوبی است، که حول متغیرهای یک مسأله پژوهش تنظیم می شود که به شکل حضوری یا غیرحضوری، مستقیم یا غیرمستقیم توسط پاسخگو تکمیل میگردد. در این پژوهش، پرسشنامه سوالات با بهره گرفتن از مقیاسهای اسمی و ترتیبی اندازه گیری شد. مقیاسهای اندازه گیری واحدهایی هستند که برای سنجش کیفیتها در ابزارهای گردآوری اطلاعات بکار می روند (حافظ نیا،۱۳۷۳).
در این پژوهش از ابزار پرسشنامه با سوالات بسته برای جمع آوری دیدگاه های استفاده کنندگان گوشی تلفن همراه استفاده گردیده است.
پرسشنامه شامل ۲ بخش اصلی میباشد :
۱- نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضهی دادههای مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن دادههای حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند.
۲- سؤالات پرسشنامه: این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است:
الف) متغیرهای جمعیت شناختی: در این قسمت سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع آوری گردد. این بخش از پرسشنامه شامل چهار سؤال میباشد. اطلاعات مربوط به این بخش از پرسشنامه در جدول ۳-۳ نشان داده شده است.
جدول۳-۳- متغیّرهای جمعیت شناختی پرسشنامه
جنسیّت | مرد- زن |
سن | زیر ۲۰ سال/ بین ۲۹-۲۰ / بین ۳۹-۳۰ / بین ۴۹-۴۰ / ۵۰ سال به بالا |
تحصیلات | دیپلم / کارشناسی / کارشناسی ارشد / دکتری / سایر |