از وقتی که انسان خلق شد، غریزه جنسی و شهوت همواره با او همراه بوده و می توانسته به طورصحیح و یا نادرست از آن استفاده کند، پس انبیاء و معصومین۷برای ما راه و روشِ استفاده صحیح از این غریزه را بیان کردهاند، و از همان ابتدا با انحرافات جنسی مبارزه کرده و احکام خدا را در این مورد بیان کرده اند. غریزه جنسی یک غریزۀ قوی در انسان شمرده میشود، و اگر انسان با بکارگیری صحیح آن آشنا نشود، مسلّماً به انحراف کشیده میشود، امروزه نیز با توجّه به گسترشِ ارتباطات جهانی و تبدیل شدن دنیا به دهکده جهانی و ابتذال غرب لازم است با فرامین معصومین۷آشنا شده و از این نعمت الهی به بهترین شیوه استفاده کرده و راه کمال را در پیش بگیرد. بدین سان ما را بر آن داشت که در این مورد تحقیقی ارائه نموده، و توانسته باشیم اولاً کمکی کرده باشیم به رفع این معضلِ جوانان، ثانیاً موجبات رضایت حق تعالی را فراهم نموده باشیم.
۱-ادبیات تحقیق:
بیان مسئله:
یکی از مسائلی که ذهن دانشمندان را به خود معطوف ساخته مسئله انحرافات جنسی است. اسلام برخلاف نظر مخالفان، واپس زدن میل جنسی را جایز نمیشمارد و تنها راه ارضای جنسی را از طریق ازدواج دائم و موقت پیشنهاد میکند و لذتگرهای سمعی و لمسی را مخصوص همسران می داند و رفتارهای نابهنجاری چون استمناء، لواط، مساحقه و زنا را زشت و مذموم میشمارد و آنها را برخلاف فطرت بشر می داند. این انحرافات آسیبهای جبران ناپذیری بر جسم و روح فرد میگذارد و باعث قطع نسل بشر، اختلال درنظم اجتماع ، رکود معنویت و سقوط اجتماع می گردد و تمایل فطری مرد به زن و زن به مرد با به صفت انحراف جنسی تغییر میدهند. و به همین جهت اسلام راهکارهایی جهت جلوگیری از انحرافات جنسی ارائه می دهد که از بهترین و مهمترین الگوهها می باشد . اگر این راهکارهای حاصله از دین اسلام نادیده گرفته نشود فرد و جامعه به کمال خواهند رسید. بدین لحاظ هدف این تحقیق بازنمایی این راهکارها می باشد که می تواند در عصر حاضر به عنوان الگو برای راه و روش صحیح در زندگی خود و خانواده و جامعه قرار گیرد. بنابراین پرداختن به چنین موضوعاتی از اهمیت والایی برخوردار است، زیرا در حال حاضر وظیفه ماست که به بیان الگوی مناسب تربیتی در فرد و به تبع آن در خانواده و جامعه بپردازیم که لازمه آن توجه به قرآن و سیره معصومین: می باشد به این دلیل که عدم رعایت راه حل های اسلامی کیفرهای دردناکی متوجه فرد و جامعه خواهد ساخت و به راه های ناسالم و نامشروع می کشاند و جامعه را از مسیر حقیقی و واقعی خود باز می دارد و این امر زمینه عوارضی چون، قتل، سست شدن کانون خانواده و احساس ندامت وخود کشی… را به همراه دارد. پس در اینجا باید ببینیم راهکارهای اختصاصی مبارزه با انحرافات جنسی از دیدگاه قرآن و اهل بیت :چگونه بوده و در حال حاضر چه نقشی ایفا می کند.
اهدف اصلی:
بررسی راهکارهای فردی مبارزه با انحرافات جنسی از دیدگاه قرآن و اهل بیت:
بررسی انواع انحرافات جنسی:
بررسی علل و عوامل انحرافات جنسی:
بررسی و تبیین مهمترین راهکار فردی مبارزه با انحرافات جنسی:
بررسی و ارائه راهکارهای کلی مبارزه با انحرافات جنسی:
ضرورت تحقیق:
امروزه پرداختن به پژوهش هایی که بتوانند به درستی ، نظری از نظرات اسلام را در مقوله ای مشخص مورد بررسی قرار دهند و آن را به صورتی کاربردی بیان کنند بسیار ضروری به نظر می رسد. از این باب است پرداختن به پژوهش حاضر یعنی بررسی راهکارهای فردی مبارزه با انحرافات جنسی از دیدگاه قرآن و اهل بیت:؛ زیرا اسلام راهکارهایی جهت جلوگیری از انحرافات جنسی ارائه می دهد که از بهترین و مهمترین الگوها می باشد. اهمیت و ضرورت این موضوع به حدی است که اگر همه افراد و اقوام بتوانند این راهکارها را در بطن زندگی خود نهادینه کنند ثمره ی آن را در زندگی آرام و به دور از انحراف ، خواهد دید. این پژوهش می تواند به عنوان مرجعی مناسب برای شناخت مفاهیم قرآن و بیانات ائمه معصومین: در این زمینه باشد.
فرضیه های تحقیق:
هر نوع رفتار جنسی ای که خارج از محدوده و قوانین دین صورت گیرد انحراف جنسی محسوب می شود.
مهمترین انحرافات جنسی قابل مطرح؛ زنا، خودارضایی، همجنس گرایی، می باشند.
از بررسی های به عمل آمده؛ وسوسه های شیطانی و دوستان ناباب می توانند زمینه را برای بی بند و باری در محیط فرآهم کنند.
قرآن و سیره معصومین :به مثابه الگویی برای پیشگیری از انحراف جنسی میباشند.
سوال اصلی تحقیق:
راهکارهای فردی مبارزه با انحرافات جنسی از دیدگاه قرآن و اهل بیت:چگونه است؟
پرسش های فرعی تحقیق:
معنا و مفهوم انحراف جنسی چیست؟
انواع انحرافات جنسی کدامند؟
علل پیدایش انحراف جنسی چیست؟
پیشینه تحقیق:
مبنای این پژوهش دستیابی و رسیدن به یک نتیجه تحقیقی خوب با بهره گرفتن از تجربیات پیشین محققان قبلی نسبت به مساله است. هر پدیدهای دارای سابقه یا پیشینهای است و نباید فراموش کرد که هیچ تحقیقی در خلاء صورت نمیگیرد. بنابراین، بطور طبیعی هر پژوهش در تداوم پژوهشهای پیشین به انجام میرسد، تا از دوباره کاریها در آن اجتناب شود، و هم از داده های تحقیقات پیشین برخوردار میگردد. موضوع « راهکارهای فردی مبارزه با انحرافات جنسی از دیدگاه قرآن و اهل بیت۳» نیز به همین تداوم وابسته است. در این راستا کتاب ها و مقالاتی شبیه و یا نزدیک به این موضوع انجام شده است. اما از نظر کمی و کیفی حق مطلب را ادا نکرده اند و در این تحقیق سعی شده از آنها استفاده شود تا از تکرار مجدد جلوگیری شود. از جمله:
۱-مؤسسه پژوهشی فرهنگی اشراق (۱۳۷۹ش) ، خودارضایی یا ارضای انحراف جنسی، بابل، نشر بعثت.
۲-کوچتکف (۱۳۶۹ش) ، روان شناسی و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان، ترجمه محمّد تقی زاده، تهران، بنیاد.
۳-انصاری، مسعود (۱۳۵۹ش) ، روانشناسی جرائم و انحرافات جنسی، تهران، نشر کتابفروشی اشراقی، چاپ دوم.
۴-کجباف، محمد باقر (۱۳۸۱ش) ، روان شناسی رفتار جنسی، تهران، نشر روان.
۵- حسین خانی، هادی(۱۳۸۷ش) هفت روش پیشگیری از انحرافات جنسی. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی. چاپ دوم.
هر پژوهشی باید متکی به دستاوردهای پیشین باشد، در حالیکه خود هم سخنی تازه دارد و هم روشهایی دقیقتر در شناخت پدیده را بکار میگیرد. این امر با توجه به منابع استفاده شده در تحقیق و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها و نتایجی که بدست آمده به وضوح مشهود است.
روش تحقیق
روش تحقیق در این رساله با توجه به نظری بودن آن مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای و مسئله پژوهی می باشد . بدین صورت که با مراجعه کتابخانه ها و مطالعه منابع روایی و کتب مرتبط در مورد راهکارهای فردی مبارزه با انحرافات جنسی از دیدگاه قرآن و اهل بیت:، مطالب مورد نظر فیش برداری و بعد از آن جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته است.
۲- تحلیل مفاهیم و اصطلاحات تحقیق:
از منظر دین مبین اسلام ، نه تنها غرایز جنسی یکی از خواسته های بشر است بلکه آن را از سعادت و خوشبختی بشر معرفی میکند ولی تا اندازهای که موجب سرنگونی انسان در منجلاب شهوت نگردد و اعتدال را رعایت نماید. در این راستا اسلام حد متعادلی را انتخاب نموده که اصولاً اگر غریزه جنسی از حد تعادل خارج گردد زیانهای جبران ناپذیری به بار خواهد آمد، بنابراین اسلام همجنس گرایی، لواط ، زنا و چشم چرانی و ..را تحریم میکند زیرا هدف حفظ سلامتی روانی و جسمی انسان است.
در این بخش به منظور بیانی روشن از هدف این تحقیق و ایجاد تصویری دقیق از آن پیش از ورود به بحث اصلی، ابتدا به بیان مفهوم شناسی واژگان تحقیق اعم از” انحراف جنسی"، “شهوت"، “زنا"، “خود ارضایی"، ” همجنس بازی ” و “چشم چرانی". ازنظر لغوی و اصطلاحی می پردازیم تا زمینه ی مناسب برای ادامه ی کار و ارائه ی باقی مطالب فراهم آید.
انحراف جنسی: ۲- ۱)
معجم مقائیس اللغه در مورد انحراف چنین مینویسد: «الحاء و الراء و الفاء ثلاثه أصول: حدُّ الشىء، و العُدول، و تقدیر الشَّىء و الانحراف عن الشَّىء. یقال انحرَفَ عنه یَنحرِف انحرافاً.» ( معجم مقائیس اللغه، ج۲، ص ۴۲) یعنی سه حرف اصلی آن «ح، ر، ف» هستند و انحراف یعنی عدول از حد و اندازه چیزی و انحراف از چیزی گفته میشود منحرف شد از آن که آیهی ﴿یُحَرِّفُونَ الْکلَِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ﴾ . نساء/۴۶: «کلمات را از جاهاى خود برمىگردانند.») نیز به آن اشاره دارد.
راغب نیز در مفردات بیان میدارد: «حرف الشّیء، یعنى لبه و جانب چیزى و انحرف عن کذا و تحرّف و احترف یعنى منحرف شد و از آن عدول کرد.» ( المفردات فی غریب القرآن، ج۱،ص ۴۷۱)
«در تعریف انحرافات جنسی ضابطهای دقیق و جهانی در دست نیست و در این زمینه جامعه شناسان، زیستشناسان و علمای علم اخلاق با یکدیگر توافق کامل و کلّی ندارند. جامعهشناسان چنانچه روش های لذت یا ارضاء جنسی مورد قبول و تصویب جامعه نباشد آن را انحراف جنسی میدانند. زیستشناسان در روابط جنسی فقط به تولید مثل و بقای نوع توجه دارند و هر گونه آمیزشی که در راه نیل به این هدف نباشد از نظر آنها انحراف جنسی محسوب خواهد شد… از نظر اخلاقی به هر نوع ارضای جنسی که مورد نکوهش قرار گیرد و بلافاصله احساس ندامت دست دهد انحراف جنسی گفته میشود و کسی که برخلاف تکلیف رفتار کند و مرتکب خلاف اخلاق شود دچار ندامت و پشیمانی میگردد و از عذاب وجدان رنج میبرد و خود را خوشبخت و سعادتمند نمییابد. انحراف جنسی را به سه دسته میتوان تقسیم کرد
-
- انحراف جنسی که در اثر شدت با ضعف میل یا فعالیت جسمی بروز میکند مانند سرد مزاجی، ۲. روابط جنسی که به علت انتخاب طرف مقابل انحراف نامیده میشود مانند هم جنس بازی و روابط جنسی با حیوانات، ۳. روابط جنسی عادی که تحت شرایط ضد اجتماعی صورت گیرد.» ( آسیب شناسی اجتماعی، ص ۱۷۰)
روانشناسان انحراف جنسی را عبارت از آن دانستهاند که فرد از حالت تعادل روانی و رفتاری خارج شود که این امر خود ناشی از به هم خوردن وحدت درون است که جامعه شناسان آن را نوعی رفتار تبهکارانه خلاف موازین اجتماعی مورد قبول دانستهاند که وجودش را برای دوام نظام اجتماعی و عدالت زیانبخش، میدانند.» ( خانواده و مسائل جنسی کودکان، ص ص۲۲۵)
تعاریف فوق خیلی دقیق نیست، زیرا مثلاً در تعریف اخلاقی ندامت و پشیمانی، در ابتدا انحراف است و زمانی که فرد به صورت مکرر اعمال خلاف (جنسی) انجام دهد دیگر ندامت و پشیمانی اولیه در او از بین میرود و یا در جوامعی که همجنس بازی از نظر عرف و قانون مورد تأیید است این تعاریف بیمعنا میباشد. لذا از نظر اسلام و جامعه اسلامی به مصداق آیه ۷ سوره مؤمنون هر نوع رفتار جنسی که خارج از چارچوب ازداوج باشد نابههنجاری جنسی تلقی میشود، زیرا آنچه طبیعت آدمی بر آن متمایل است همان رفتار جنسی مرد با زن در قالب ازدواج است و هر تمایل و رفتار جنسی که به نحوی برای خود فرد یا افراد دیگر زیانآور است نابهنجار تلقی میشود. (تربیت جنسی ،صص ۲۹۷ ـ ۳۰۳) ﴿وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ* إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانهُُمْ فَإِنهَُّمْ غَیرُْ مَلُومِینَ* فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَالِکَ فَأُوْلَئکَ هُمُ الْعَادُون﴾(مؤمنون/۵ـ۷) و کسانی که پاکدامنند مگر در مورد همسرانشان یا کنیزانی که به دست آوردند، که در این صورت بر آنان نکوهشی نیست. پس هر که فراتر از این بجوید، آنان از حد درگذرندگانند.
انحرافات جنسی انواعی دارد از جمله: همجنس گرایی، دیگرآزاری (شخصی از آزار دادن شریک جنسی خود لذت میبرد)، خودآزاری (فرد از ایجاد درد در خود به وسیله خود یا دیگران لذت میبرد)، سادومازوخیسم (فردی که هم از شکنجه و آزار دیگران و هم از شکنجه شدن خود توسط دیگران لذت میبرد)، بتپرستی جنسی (شخص پس از دیدن عضوی یا شیئ از جنس مخالف تحریک شده و از آن لذت میبرد)، حیوان بازی (تماس جنسی با حیوانات)، مرده پرستی (شخص از دیدن مرده، محتضر، بیمار، مجروح و حضور در قبرستان تحریک جنسی میشود)، عریان نمایی جنسی (شخصی از عریان کردن خود در مقابل دیگران لذت میبرد)، نظربازی (فرد از دیدن اعضای بدن دیگران دچار لذت جنسی میشود)، زنا با محارم (برقراری ارتباط جنسی با کسانی که از نظر قیود اخلاقی، مبانی مذهبی و قوانین اجتماعی ازدواج با آنها حرام شناخته شده باشد (آسیب شناسی اجتماعی، صص ۱۷۱ـ ۱۷۸
همچنین برخی دیگر از رفتارهای جنسی هستند که انحراف و ناپسند شمرده میشوند از جمله: استمناء و استشهاء (استمناء دستمالی و رفتار مالشی مرد با خود است که به انگیزه لذت جنسی انجام میشود و استشهاء دستمالی و رفتار مالشی زن با خود است که به انگیزه لذت جنسی صورت میگیرد)، زنا و روسپیگری (امروزه زنا به صورت ارتباط آزاد با افراد فراوان شیوع پیدا کرده وقتی عدهای از زنان با روسپیگری زندگی خود را میگذرانند و زنان خرید و فروش میشوند و به رفتارهای جنسی خود هم به آن راضی نیستند صرفاً برای به دست آوردن درآمد و گذران زندگی تن میدهند. عدهای سودجو و سرمایهدار هم در جهت کسب درآمد و ثروت بیشتر زنان بیشخصیت را به خودفروشی میکشانند) و تشابه به جنس مخالف (بعضی از مردان و زنان تمایل دارند نقشهای جنسی جنس مخالف خود را داشته باشند از این رو خودشان را شبیه جنس مخالف درمیآورند مثلاً مرد لباس زنانه میپوشد و زن لباس مردانه و از این طریق تحریک میشوند. ( تربیت جنسی، صص ۱۰۳ـ ۳۳۴)
۲-۲)شهوت:
شهوت، کشش نفس به خواسته خود را گویند (المفردات لالفاظ القرآن، ص ۴۶۸، “شها".) و در اصطلاح روانشناسى میلى است که شدّتش از حدّ معمول تجاوز کرده، امیال دیگر را تحت الشّعاع قرار دهد و تمام توجّه شخص را منحصراً به موضوع خود جلب نماید. (روانشناسى تربیتى، ص ۳۹۶) شهوت در لغت از ماده شهو به معنای رغبت و اشتهاء داشتن به چیزی یا کسی می باشد. (معجم مقایس اللغه، ص ۶۳۴ “ذیل شها") شهوت به معنای میل است. به معنای خواسته های نفسانی و میل به نیازهای طبیعی در انسان است که گاهی حالت افراطی به خود می گیرد. مانند: خوردن، آشامیدن و پوشیدن، مسکن، مرکب، میل جنسی، تمایل به جایگاه، و منصب اجتماعی یعنی ثروتمندی و مقامات دنیوی را که مطابق میل و خواسته ی نفس است شهوات گویند. (جواهر الکلام ج۱، ص ۲۵) در این مدخل شهوت به صورت عام (میل شدید به هر چیز) مورد بحث است و از واژه “شهوت” و برخى واژهها که مفاد این معنا را دارد، استفاده شده است. ﴿زُیِّن لِلنّاسِ حُبُّ الشّهواتِ مِن النِّساء﴾؛ (آل عمران/۱۴)
﴿وقُل لِلمُؤمِنـتِ … ولا یُبدین زینتهُنّ اِلاّ ما ظهر مِنها … ولا یُبدین زینتهُنّ اِلاّ … ولایضرِبن بِارجُلِهِنّ لِیُعلم ما یُخفین مِن زینتِهِنّ…﴾ (نور/۳۱) فلسفه نهى زنان از زدن پاى خود به زمین، جهت جلوگیرى از تحریک شهوت مردان است. (روح المعانى، ج ۱۰، ص۲۱۵) آنها در رعایت عفت و دورى از امورى که آتش شهوت را در دل مردان شعلهور مىسازد و ممکن است منتهى به انحراف از جاده عفت شود، آن چنان باید دقیق و سختگیر باشند که حتى از رساندن صداى خلخالى را که در پاى دارند به گوش مردان بیگانه خود دارى کنند، و این گواه باریک بینى اسلام در این زمینه است. (تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۴۴۲) امام علی (ع) فرموده اند : از تمایلات ناروای خود اعراض کنید و شهوات نفسانی را ترک گویید که شما را به وادی گناهکاران می کشاند و به طور غافلگیر در آغوش ناپاکی و سیئاتتان می- افکند.(فهرست غرر،ص۱۸۶)