۲-۳-۵٫ عوامل مؤثر بر بهرهوری ۶۶
۲-۳-۵-۱٫ عوامل مطرح شده توسط سومانس ۶۷
۲-۳-۵-۲٫ عوامل مطرح شده توسط پروکپنکو ۶۷
۲-۳-۶٫ اندازهگیری بهرهوری ۶۸
۲-۳-۶-۱٫ اندازهگیری بهرهوری کل ۷۱
۲-۳-۶-۲٫ اندازهگیری بهرهوری عامل سرمایه ۷۲
۲-۴٫ بخش سوم: سازمان امور مالیاتی ۷۴
۲-۴-۱٫ تشکیل سازمان امورمالیاتی ۷۴
۲-۴-۲٫ اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم : ۷۴
۲-۵٫ بخش چهارم پیشینه تحقیق ۷۷
۲-۵-۱٫ پیشینه تحقیقات داخلی ۷۷
۲-۵-۲٫ پیشینه تحقیقات خارجی ۸۰
۳٫ فصل سوم: روششناسی پژوهش ۸۲
۳-۱٫ مقدمه ۸۳
۳-۲٫ روش پژوهش ۸۳
۳-۲-۱٫ روش پژوهش برحسب هدف ۸۳
۳-۲-۲٫ روش پژوهش برحسب روش ۸۳
۳-۳٫ متغیرهای پژوهش ۸۴
۳-۳-۱٫ متغیر مستقل ۸۴
۳-۳-۲٫ متغیر وابسته ۸۴
۳-۴٫ جامعه آماری مورد بررسی ۸۴
۳-۴-۱٫ جامعه آماری تحقیق ۸۴
۳-۴-۲٫ روش نمونه گیری ۸۴
۳-۴-۳٫ تعیین حجم نمونه ۸۵
۳-۵٫ روش و ابزار گردآوری داده ها ۸۵
۳-۶٫ تأیید روایی پرسشنامه ۸۶
۳-۷٫ تأیید پایایی پرسشنامه ۸۶
۳-۸٫ روش های آماری ۸۷
۳-۹٫خلاصه فصل ۸۸
۴٫ منابع ۸۹
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
امروزه اهمیت بهرهورى و لزوم بررسى آن باتوجه به گسترش سطوح رقابت، پیچیدگى تکنولوژى، تنوع سلیقهها، کمبود منابع و سرعت تبادل اطلاعات بر کسى پوشیده نیست. بهرهورى واژهاى است که هم در سطح کلان و هم در سطح خرد مطرح است و طیفى از بهرهورى جهانى تا بهرهورى فردى را شامل مىشود. بهرهوری ازجمله عواملی است که بقاء و دوام سازمانها را در دنیایی پر رقابت فعلی تضمبن می کند. حاکم شدن فرهنگ بهرهوری، موجب استفاده بهینه از کلیه امکانات مادی و معنوی سازمان می شود و دائماً توانها، استعدادها و امکانات بلقوه سازمان شکوفا می شود و بدون اضافه کردن فنآوری و نیروی انسانی جدید میتوان از امکانات، شرایط، توان و قابلیت نیروی انسانی موجود با خاصیت زایشی و خلاقیت در جهت تحقق اهداف سازمان حداکثر بهره را برد. بهرهوری مطلوب با تغییر ساختارها، اضافه کردن فنآوری، تدوین دستور کار و صدور بخشنامه حاصل نمی شود بلکه انسان محور هر نوع بهرهوری فردی- اجتماعی و سازمانی است. در این فصل به بررسی کلیات تحقیق بررسی رابطه بین ظرفیت یادگیری سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی میپردازیم.
بیان مسأله تحقیق
یکی از ابزارهای ارتقاء بهرهوری در سازمانها توانمندسازی کارکنان و به عبارت دیگری افزایش دانش آنها و توجه به یادگیری سازمانی است. یادگیری سازمانی فرایند یافتن خطاها و اشتباهات و رفع و اصلاح آنهاست. یادگیری سازمانی فرایندی است که با کسب دانش و بهبود عملکرد در طول زمان رخ میدهد. یادگیری سازمانی به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمانها مطرح میباشد. تغییرات روزافزون علم، فناوری و تغییرات محیط و پیچیدگیهای آن که هر لحظه حیات سازمانها را تحت تأثیر قرار می دهد، ضرورت توجه به یادگیری سازمانی و ارتقای فنون و مهارت های کارکنان را بیش از پیش مشخص میسازد. بیتوجهی به یادگیری سازمانی موجبات فنا و نیستی افکار و ایدههای جدید می شود که جهت بقاء و پیشرفت و حتی حفظ وضع موجود، تداوم جریان یادگیری در سازمانها از ضروریات میباشد. توسعه قابلیت یادگیری سازمانی، سازمانها را برای کار کردن در دنیای واقعی کسب و کار با توجه به تغییر پارادایم مدیریت آماده میسازد و قابلیت خود تنظیمی و خود تطبیقی آنها را افزایش و دستیابی به معیارهای کارآمدی سازمانی را در جهت بقاء و پایداری در موقعیت رقابتی مقدور میسازد (نژادایرانی و همکاران، ۱۳۹۰). هدف نهایی سازمان یادگیرنده آن است که به افراد سازمانی بیاموزد چگونه به طور مستمر یادگیری و افزایش دانش را درون سازمان و در فرایندهای کاری، هدف اصلی خود قرار دهند. بسیاری از سازمانها یادگیری حاصل نکرده اند و به تکرار اشتباهات و اتخاذ تصمیمات غیرهوشمندانه میپردازند. مهمتر از همه شیوه های قدیمی فکری که باعث این شکستها میشوند به بحث گذاشته نمیشوند (نادی و همکاران، ۱۳۸۹). بنابراین تحقیق حاضر درصدد پاسخ به این سوال اصلی است که: آیا ظرفیت یادگیری سازمانی ارتباط معناداری با بهرهوری نیروی انسانی امور مالیاتی استان آذربایجان غربی دارد؟
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
اهمیت و ضرورت تحقیق
مارتین[۱] (۲۰۰۰) به اهمیت یادگیری و نیاز به خلق فرایندهایی که حمایتکننده یادگیری سازمانی و خلق دانش سازمانی هستند تأکید می کند. مارتین عنوان می کند که فرهنگ سازمانی عامل موفقیت سازمانهای یادگیرنده و مدیریت دانش می باشد (نادی و همکاران، ۱۳۸۹). در مورد قلمروی یادگیری سازمانی در مباحث مدیریتی سه سطح متمایز اما مرتبط به هم وجود دارد. سطح اول یادگیری فردی است که اشاره به تغییر مهارت ها، بینشها، دانش، گرایشها و ارزشها دارد و از طریق مطالعه شخصی، آموزشهای مبتنی بر فناوری و مشاهده کسب می شود .سطح دوم یادگیری تیمی یا گروهی است و مربوط به افزایش دانش، مهارت ها و شایستگیهایی است که به کمک گروهها و با حضور در آنها به دست میآید. سطح سوم، یادگیری سازمانی است این سطح بیانگر قابلیتهای فکری و بهرهوری است که در نتیجه آن بهبود مستمر در سراسر سازمان حاصل می شود. یادگیری در سطح شرکت و سیستمها نه تنها بهترین فرصت را برای بقاء سازمان فراهم می کند بلکه موفقیت آن را نیز رقم میزند. چشم اندازی که یادگیری سازمانی مهیا می کند، چشم انداز مدیریت تغییر با بهره گرفتن از جهشهای سریع است. هر جهش، فرصتی برای یادگیری است و این همان مفهوم بهبود مستمر میباشد. به واسطه یادگیری سریعتر نسبت به رقبا، پیشرفت سازمان نیز تسریع میگردد (جمالزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
اهداف تحقیق
اهداف کلی تحقیق
شناسایی و استخراج ابعاد یادگیری سازمانی امور مالیاتی استان آذربایجان غربی
شناسایی و استخراج ابعاد بهره وری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی
تعیین ارتباط بین ابعاد یادگیری سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی
اهداف کاربردی تحقیق:
پس از تعیین ارتباط بین یادگیری سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی امور مالیاتی استان آذربایجان غربی، مدیران و تصمیم گیران این اداره میتوانند برنامه های آموزشی دقیقی برای توانمندسازی و ارتقاء دانش کارکنان خود به منظور بهبود عملکرد بهرهوری سازمانی تدوین نمایند و با ارزیابی عملکرد آنها اثربخشی برنامه های یادگیری مستمر خود را بسنجند.
با توجه به جامع بودن مدل تحقیق امکان تعمیم به سایر بخشها نظیر شرکتهای تولیدکننده محصولات صنعتی و غذایی، بانکها و موسسات مالی و سایر سازمان های دولتی و غیردولتی وجود دارد.
روش تحقیق
تحقیق حاضر بر حسب هدف، از نوع کاربردی و برحسب روش در زمره تحقیقات همبستگی قرار میگیرد. روش اجرا بدین صورت است که پس از شناسایی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق و شاخص های اندازه گیری آنها، پرسشنامه محقق ساخته تدوین گردیده و پس از جمعآوری اطلاعات، با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل می شود.
جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره امور مالیاتی شهرستان ارومیه به تعداد ۴۰۰ نفر میباشند.
سوالات تحقیق
سوال اصلی:
آیا ظرفیت یادگیری سازمانی ارتباط معناداری با بهرهوری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی دارد؟
سوالات فرعی:
آیا سیستمگرایی ارتباط معناداری با بهرهوری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی دارد؟
آیا یادگیریگرایی ارتباط معناداری با بهرهوری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی دارد؟
آیا کسب دانش ارتباط معناداری با بهرهوری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی دارد؟
آیا تسهیم اطلاعات ارتباط معناداری بهرهوری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی دارد؟
مهمترین بعد موثر بر بهرهوری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان غربی کدام است؟
فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی: