این سازمان، به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی[۴۳]، با هدف کمک رسانی و تامین رفاه عمومی در بخشهای گوناگون صنعت زنبورداری ایالات متحده آمریکا، خود را موظف میداند که اقدامات قانونی را در مورد زنبورداران و تمامی بخشهای صنعت زنبورداری، اعمال کند. این سازمان، که بالغ بر ۱۲۰۰ نفر عضو دارد the American Beekeeping Federation, 2014))، از بین اعضای خود -که بر طبق مادهی ۴ آئیننامهی این سازمان[۴۴] تشکیل می شود، انتخاب میگردد- هیات مدیرهای را تعیین می کند که شامل رئیس، نائب رئیس و مدیر اجرایی میباشد. در این سازمان، هر عضوی دارای یک حق رای میباشد که قابل وکالت (بند ۲ از ماده ۳) به غیر نیست. اعضای این سازمان شامل هر شخص حقیقی و حقوقی میباشد که در امر زنبورداری دخیل است و واجد شرایط قوانین این سازمان میباشد (بند ۱ از ماده ۳).
علاوه بر حضور فعال افراد در این سازمان، در ماده۶ این قانون، به گروههای ذینفع شریک[۴۵] بر میخوریم که علاوه بر حضور در جلساتِ سالیانهی این سازمان، در بخشهای گوناگون صنعت زنبورداری، فعالیت دارند و جهت پیشبرد فعالیتهای صنعت زنبورداری، راه حل ارائه میدهند. این گروهها توسط مدیرانِ این سازمان در هر بخشی به طور جداگانه، تشکیل میشوند.
از دیگر کارکردهای این سازمان، تشکیل بنیاد حفظ زنبور عسل میباشد که در مادهی ۱۲ این قانون بدان اشاره شده است. این بنیاد مانند خود سازمان، غیرانتفاعی میباشد و از طریق آموزش و پرداختن به تحقیقات علمی، به نوعی از حرفهی زنبورداری حمایت می کند و در جهت پیشرفت این شغل گام بر میدارد (بند ۱) و مستقیما زیر نظر سازمان زنبورداری آمریکا انجام وظیفه می کند.
هیات ملی عسل[۴۶]
این هیات، یک گروهِ ترویجِ صنعت سرمایه گذاریِ کشاورزی است که اواسط دهه ۱۹۸۰ تشکیل شده، در زمینه آگاهی رسانی به مشتریان و مصرف کنندگان در مورد فواید و طریقهی مصرف عسل و محصولات عسل، از طریق تحقیقات و برنامه های ترویجی، فعالیت می کنند. اعضای ده نفرهی این هیات، که توسط وزیر کشاورزیِ آمریکا تعیین و منصوب میشوند، نمایندگانِ تولیدکنندگان (زنبورداران)، گروههای بستهبندی کننده عسل، واردکنندگان و همچنین همکاران در عرصه تجرت و فروش، میباشند.
از لحاظ عملکرد، که فعالیتهای این هیات زیر نظر مستقیم سازمان کشاورزی آمریکا[۴۷] میباشد، نه یک آژانس نظارتی است و نه اینکه از لحاظ اجرایی، قدرت الزام آور دارد. همچنین، این هیات، در استفاده از بودجه در زمینه اجرای اوامر حکومتی یا قانونی، ممنوع میباشد.
این هیات در رسیدن به اهداف خود از مشارکت مصرف کنندگان عسل نیز سود جسته تا با حمایت و همکاری آنها بتواند استفادهی صحیح از عسل و فواید این مادهی غذایی ارزشمند را به تمامیِ مخاطبانِ خود اعلام دارد. البته در راستای اجرای وظایف خود، از رسانه های جمعی، مانند روزنامه و مجلات، استفاده می کنند. این هیات، در کنار فعالیتهای تبلیغاتی و تحقیقاتی در مورد عسل، و توجه ویژه به آگاهیسازیِ افراد جامعه، جهت همکاری افراد علاقهمند در این زمینه، با اعلام تلفن و آدرس اینترنتی ثبت نام (bruce Boynton@nhb.org) برای پذیرش همکار، افراد را به مشارکت و همکاری میطلبد.
بند دوم: بررسی عملکرد نهادهای کنشگر و خلاهای موجود
آنچه از نقش دستگاههای دولتی و غیر دولتی در پیشگیری از تخلفات گفته شد، رویهی عملی ادارات بوده که به صورت قانون در آمده است. اما در مقابل این انجام وظایفی که منشا قانونی دارد به مسائلی بر میخوریم که فقدان آنها بیشتر می تواند به پیشرفت صنعت زنبورداری کمک کند. عدم آگاهی زنبوردار از یک طرف و نیاز شدید زنبوردار به همکاری مامورین دولتی، موجب بروز مسائلی شده که با عنوان «تعدیات مالی و غیر مالی مامورین دولتی»، بحث را شروع میکنیم و در ادامه به عدم توجه استاندار اجباری عسل میپردازیم.
هرچندشغل زنبورداری، شغلی آزاد است و در دستگاه اداری دولت قرار نمیگیرد، اما در تمام مراحل این شغل، زنبوردار با مامورین دولتی سرو کار دارد؛ از اولین مرحله (دریافت پروانه زنبورداری از سازمان جهاد کشاورزی) شروع می شود و تا عرضه محصول به بازار که تحت نظارت مامورین سازمان بازرسی کل کشور است، ادامه دارد. بنابراین، برای پیشبرد هرچه بهتر این شغل و صنعتیسازی این زمینه، نه تنها توجه به افعال و ترک افعال زنبورداران مهم است، بلکه مامورین دولتی علاوه بر نقش موثر در پیشرفت این صنعت، در زمینه فرهنگسازی صحیح این صنعت نیز، نقش به سزایی ایفا می کنند.
“رشوه”، جرمی است نام آشنا، که با تداعی آن، سمت ثابت معادله، مامور دولتی قرار میگیرد که در ادارات دولتی، شاهد آن هستیم. اما زمانیکه مامور جنگلبانی جهت انجام وظیفه تعریف شده خویش، طبق قانون، در جنگلها و مراتع طبیعی حاضر میشوند، آیا درخواست وی از زنبوردار جهت مطالبه مقدار قابل توجهی عسل یا کندو یا … در مقابل وعده امنیت زنبورستانش، رشوه محسوب می شود؟ و اگر رشوه محسوب می شود، آیا زنبوردار از این حق ِ خود آگاه است که اولا، مکانی را که برای استقرار زنبورستان انتخاب کرد، حق حقه وی است و دوما در مقابل مطالبههای گوناگون، می تواند به مقام صلاحیتدار مشخصی، عرض عدالتخواهی خویش را ببرد؟
با کمی فاصله از این مطلب، شرایطی را فرض میکنیم که زنبوردار با تمام تلاش و سختی، عسل را تولید کرده و به بهای اندک به کارخانجات بستهبندی عسل میفروشد. درکارخانهای، در یک انباری مخفی و جدا از سالن اصلی تولید ترکیبات عسل یه اینگونه، تغییر شکل میدهد: مخلوطی از شکلاتهای تافی، سیبزمینی، زردچوبه، شکر، بعضا روغن و …. به شکل مادهای مایع و بسیار خوشرنگ و خوشبو، شکل میگیرد ودر سالن اصلی درظروفی با برچسب “عسل ۱۰۰% طبیعی” ریخته می شود و به بازهر عرضه میگردد.
دراین بین اگر اصول، بر این روند باشد که محصولات یک کارخانه یا کارگاه توسط بازرسان بهداشت یا بازرسی کل کشور (استاندارد) مورد آزمایش قرار گیرد، چطور می شود که این محصولات، همچنان روانه بازار میگردند؟ و بعد از زنبورداری که حقش به وضوح پایمال شده، مصرف کننده خوشبینی که با اعتماد به تولیدکننده و دستگاه نظارتی- اجرایی، برای این محصول به ظاهر ۱۰۰% طبیعی هزینه می کند، چه حقی باید قائل شد؟
بیرنگیِ نقشِ مامورِ دولت (در مورد اول) و نقش بیرنگ ِ آنها (در مورد دوم)، مسئلهای است که هنوز، قانونگذارِ یک جامعه اسلامی را هنوز تکان نداده؛ چراکه ترقیِ یک جامعه در گرو عکسالعمل قانونگذار ماست، هرچند اگر قرار باشد از ۱۰۰ برند تجاری، ۹۰ تای آنها، معلق شود.
اینکه سازمان استاندارد و بازرسی، اصول و قانون خود را تغییر دهند[۴۸] یا با همان اصول قبلی، برای افعال مسامحهگرانهی ناظران، ضمانتاجرای کیفری و یا غیرکیفری در نظر بگیرند، کار تخصصیای را میطلبد که قانونگذار موظف است با همکاری متخصصان، در زمینه قانونگذاری و حقوق و همچنین زنبورداری و استاندارد محصولات، در جهت رفعِ این معضلات بکوشد.
از همه خوشبینانهتر، ماده ۲۱ قانون نظام جامع دامپروری کشور است که مقرر داشته: “کلیه محصولات نهایی خوراکی موضوع این قانون، مشمول مقررات استاندارد، اجباری خواهد بود. تشخیص صلاحیت آزمایشگاههای کنترل کیفیِ مرتبط با محصولات مذکور، بر عهده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میباشد.” اما متاسفانه عسل مشمول لیست استاندارد ملی قرار نگرفته است.
مبحث دوم: نهادهای غیر دولتی
توجه به نقش نهادهای غیر دولتی، و اجازهی ورود آنها در پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم، بسیار حائز اهمیت میباشد که بتوان از طریق راکارهای غیر رسمی با این پدیدههای ناهنجار، مقابله کرد و قبل از وقوع، آنها را از بین برد. و مزیتی که میتوان برای نهادهای غیر دولتی ذکر کرد، تاثیر عمیقتر و تسریع در رسیدن به نتیجه مطلوب میباشد. برخی از نهادهای غیر دولتی، از طریقی به دولت مرتبط میشوند (گفتار اول) و دیگر نهادها، بدون دخالت مستقیم دولت به فعالیت خود ادامه میدهد (گفتار دوم).
گفتار اول: نهادهای مرتبط با دولت
فدراسیون زنبورداری، اتحادیه زنبورداران و شرکتهای خصوصی که مجری کلاسهای آموزشی هستند، از جمله نهادهای غیر دولتیای هستند که با دولت نیز در تعاملاند و به نوعی اقدامات کنشی را در راستای خط و مشی خود، دارند.
بند اول: فدراسیون زنبورداری
اساسنامه فدراسیون بین المللی اتحادیههای زنبورداران، مصوب مجمع عمومی، مورخ سپتامبر ۲۰۰۹ میلادی (مهرماه ۱۳۸۸هجریشمسی) در مونپلیه، فرانسه میباشد که ایران با تصویب ماده واحدهای خود را به عضویت این اتحادیهی بین المللی درآورده و خود را نسبت به پداخت حق عضویت ملزم میداند. این قانون، دستگاه اجرائی طرف عضویت را، وزارت جهاد کشاورزی میداند.
فدراسیون به موجب قطعنامههای مصوب سیزدهمین همایش بینالمللی پرورش زنبور عسل در سال ۱۹۴۹ میلادی (۱۳۲۸ هجریشمسی) در آمستردام تأسیس شد و جانشین دبیرخانه همایش بینالمللی زنبورداران که در سال ۱۸۹۵ میلادی (۱۲۷۴هجریشمسی) تشکیل شد، میباشد. آپیموندیا سازمانی با مدت نامحدود است.
با توجه به ماده۳ قانون فدراسیون که میگوید: «اهداف ارتقای رشد علمی، فنی، بومشناختی، اجتماعی و اقتصادی پرورش زنبورعسل در تمام کشورها و ارتقای سطح همکاری بین انجمنهای زنبورداران، مجامع و شخصیتهای علمی درگیر در حوزه پرورش زنبور عسل در سراسر جهان از جمله اهداف تأسیس آپیموندیا میباشد. کمک به اجرای طرحهای ابتکاری که میتوانند در بهبود و پیشرفت پرورش زنبور عسل به عنوان یک حرفه، ایفای نقش نمایند و همچنین، ارائه خدمات به منظور حفظ سودآوری فرآورده ها، از دیگر اهداف تأسیس آپیموندیا محسوب میشود.»، میتوان ۳ حوزه متفاوت، برای فعالیت این فدراسیون تعیین کرد که هر یک به نوعی در پیشگیری از ارتکاب تخلفات، جلوگیری می کند. اولینِ آن، ارتقای رشد علمی، فنی، بومشناختی، اجتماعی و اقتصادی پرورش زنبورعسل در تمام کشورها و ارتقای سطح همکاری بین انجمنهای زنبورداران، مجامع و شخصیتهای علمی درگیر در حوزه پرورش زنبور عسل در سراسر جهان، میباشد که در واقع با یک سیاست مشارکتی میتوان به پیشرفت زنبورداران کمک شایانی کرد که با نا آگاهی و فقدان تجهیزات، دست به انحرافات و تخلفات در این زمینه نزنند.
کمک به اجرای طرحهای ابتکاری که میتوانند در بهبود و پیشرفت پرورش زنبور عسل، میتوانند مهمترین مشوق برای زنبورداران جهت پیشبرد کار خود باشد و به جای اینکه مدام در صدد یافتن راهی برای زیاد جلوه دادن محصول خود کند، از این طریق به علم زنبورداری نیز کمک شایانی کرده باشد.