۲-۷ آموزش از دیدگاه اسلام …………………………………………………………………………………………………………………۲۴
۲-۸ مفهوم آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………………………………….۲۵
۲-۹ آموزش ضمن خدمت کارکنان………………………………………………………………………………………………………..۲۷
۲-۱۰ تاریخچه آموزش ضمن خدمت……………………………………………………………………………………………………..۲۹
۲-۱۱ سیمای آموزش ضمن خدمت بعد از انقلاب اسلامی……………………………………………………………………۳۱
۲-۱۲ اهداف آموزش ضمن خدمت…………………………………………………………………………………………………………۳۲
۲-۱۳ دلایل و ضرورت آموزش ضمن خدمت…………………………………………………………………………………………۳۴
۲-۱۴ اصول آموزش ضمن خدمت…………………………………………………………………………………………………………..۳۶
۲-۱۵ فرایند آموزش کارکنان………………………………………………………………………………………………………………….۳۷
۲-۱۵-۱ تعیین نیازهای آموزشی…………………………………………………………………………………………………………….۳۷
۲-۱۵-۲ تعیین اهداف آموزشی………………………………………………………………………………………………………………۳۷
۲-۱۶ مدلهای گوناگون از مراحل و فرایندهای آموزش……………………………………………………………………………۳۸
۲-۱۷ انتخاب روش های آموزشی ………………………………………………………………………………………………………….۴۳
۲-۱۸ شیوه های آموزش ضمن خدمت…………………………………………………………………………………………………….۴۴
۲-۱۹ یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………۴۷
۲-۲۰ اصول یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………………۴۹
۲-۲۰-۱ راهنمایی……………………………………………………………………………………………………………………………………۵۰
۲-۲۰-۲ بازخورد……………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۰
۲-۲۰-۳ پاداش………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۰
۲-۲۰-۴ انگیزش…………………………………………………………………………………………………………………………..۵۰
۲-۲۰-۵ انتقال…………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۰
۲-۲۱ تاریخچه آموزشهای ضمن خدمت در آموزش و پرورش…………………………………………………………….۵۱
بخش سوم : مدیریت و مدیریت آموزشی
۲-۲۲ مدیریت …………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۵
۲-۲۳ سوابق تاریخی مدیریت…………………………………………………………………………………………………………………۵۶
۲-۲۴ سیر پیدایش مدیریت بعنوان یک علم …………………………………………………………………………………………۵۸
۲-۲۵ مدیریت آموزشی…………………………………………………………………………………………………………………………….۶۹
۲-۲۵-۱ تعریف مدیریت آموزشی……………………………………………………………………………………………………………..۶۹
۲-۲۵-۲ ضرورت مدیریت آموزشی………………………………………………………………………………………………………….۷۰
۲-۲۵-۳ اهداف مدیریت آموزشی…………………………………………………………………………………………………..۷۱
۲-۲۵-۴ کارکردهای مدیریت آموزشی …………………………………………………………………………………………..۷۲
۲-۲۴-۵ ویژگیهای مدیر آموزشی………………………………………………………………………………………………….۷۲
۲-۲۶ نیایش نامه مدیر……………………………………………………………………………………………………………………۷۳
بخش چهارم : پیشینه تحقیق
۲-۲۷ پیشینه داخلی ……………………………………………………………………………………………………………………….۷۵
۲-۲۸ پژوهشهای خارجی ……………………………………………………………………………………………………………۸۰
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۳-۱مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………..۸۴
۳-۲روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………۸۵
۳-۳جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..۸۶
۳-۴ نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………۸۶
۳-۵ روش گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………..۸۷
۳-۶ روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………۸۸
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..۸۹
۴-۲ توصیف داده ها…………………………………………………………………………………………………………………….۹۰
۴-۳ آزمون فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………………..۹۴
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱ مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………….۹۹
۵-۲ نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۰
۵-۳ پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۰
۵-۴ پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۱
۵-۵ محدودیتها ………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۱
۵-۵-۱ محدودیت تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….۱۰۱
۵-۶ محدودیت محقق …………………………………………………………………………………………………………………۱۰۲
۵-۷ پیشنهادات قابل تعمیم در خصوص آموزش های ضمن خدمتدر مجموعه های اداری……..۱۰۲
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۳
منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۵
پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰
چکیده
امروزه آموزش های ضمن خدمت عوامل مؤثری در افزایش کارایی سازمان ها محسوب می شوند و در سازمان ها هرگونه کاهش کیفیت ، خدمات و تولید کالا را می توان با توجه به عوامل درونی سازمان ها بررسی نمود و نگاه آینده به طور گسترده ای به وسیله ی هنجارهای فرهنگی ، ارزش ها و اعتقادها تعیین می شود.
هدف این تحقیق بررسی تأثیردوره های آموزش حین خدمت بر کارایی و اثر بخشی مدیران مدارس راهنمایی شهرستان کاشان- سال تحصیلی ۱۳۹۳می باشد و جامعه ی آماری این پژوهش شامل تعداد ۱۰۰مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان بودند در این تحقیق برای استخراج حجم نمونه از جدول مورگان و کرجسبی استفاده شده است ، برای گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه آموزش ضمن خدمت دارای پایایی ۹۱% و پرسشنامه کارایی شغلی با پایایی ۸۹ % استفاده شده است .
واژگان کلیدی : آموزش های ضمن خدمت ، کارایی، اثر بخشی
۱-۱ مقدمه
یکی از بارزترین خصوصیات عصر حاضر تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در طرز تفکر ، ایدئولوژی، ارزشهای اجتماعی و بسیاری از پدیده های اجتماعی به چشم می خورد. تکنولوژی بطور مداوم با شتابی بی مانند در حال تحول و پیشرفت است. از این رو برای مدیران امروزی که در محیطی پویا و متحول کار می کنند بهره گیری از اندیشه های نوین در روش های اثربخشی مدیریت برای سازمان و جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. به همین لحاظ مدیریت به مفهوم واقعی، نیازمند آگاهی، دانش، هوشیاری، قابلیت در حل و فصل مسائل پیچیده تکنولوژی ، فرهنگی و سنتها و قراردادهای اجتماعی مرتبط با سازمان است.(قنبری،۱:۱۳۸۲)
در نیم قرن اخیر، شیوه های مدیریت و رهبری در نظام های آموزشی ، دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای شده است ، طرح نظرات و اندیشه های جدید و متفاوت ، از سوی صاحب نظران رشته های مدیریت و آموزش از یک سو ، نیاز به بهبود عملکرد و نتایج آموزش و پرورش از سوی دیگر ، ضرورت و اهمیت تحول و دگرگونی تکنولوژی و مدیریت آموزشی را به مرور بر گردانندگان نظام های آموزشی، آشکار کرده است . (علاقه بند ،۱:۱۳۸۰)
در باب اهمیت و لزوم آموزش کارکنان صاحب نظران امر، نظرات بسیاری را ارائه داده اند . از جمله اینکه تیلور (بنیانگذار مکتب مدیریت علمی ) می گوید : کارکنان را باید بر اساس روش های علمی انتخاب کرد و بر همین اساس آموزش داد تا برای انجام وظایفی که به عهده آنان محول شده است ، آماده شوند . نه اینکه خود مسئول انتخاب شغل و پرورش استعدادشان باشند. (طوسی ،۴۳:۱۳۸۱)
ادوین فلیپو[۱]، در زمینه اهمیت و لزوم آموزش معتقد است که: علاوه بر سرعت جریان تغییرات علمی و فنی و استفاده صحیح از نیروی انسانی ، بهبود کمی و کیفی محصولات و خدمات ، جلوگیری از بروز حوادث ضمن کار، ایجاد ثبات سازمان و رعایت انعطاف در مسائل ضروری ، کاهش در نظارت و تقویت کارکنان و ایجاد غرور و حیثیت در آنان نیز از مواردی هستند که اهمیت و ضرورت آموزش را هرچه بیشتر تایید می کنند.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.