اکنون بانک سپه با بیش از 80 سال (بیش از سه ربع قرن) تجربه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مالی و اقتصادی کشور با حدود 1800 شعبه توانسته با جذب سرمایه های سرگردان جامعه و سوق دادن آن بسمت فعالیتهای مولد اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی موثر و مطلوب داشته باشد.
در عرصه بین المللی نیز با ایجاد واحدهای بانکی در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه انگلستان، در ارائه خدمات بانکی از جایگاه ارزنده ای برخوردار است
از اهم فعالیتهای بانک سپه در عرصه بین المللی میتوان به خدماتی از قبیل افتتاح انواع حسابهای سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تایید اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه ارزی، … اشاره نمود.
مطالب فوق تاریخچه مختصری بود از این بانک کهن ایرانی، اما در این برهه زمانی که سرعت چرخه سازندگی در سراسر جهان، نیاز به حضور بانکها را هر روز افزایش میدهد، طبیعتا با گسترش توان اقتصادی ملل مختلف در پهنه گیتی، نیاز به سیستم بانکی کارآمد و پویا همراه با کارکنانی سر حال با عملکرد بالا بیش از پیش احساس می شود.
فصل سوم
(روش شناسی تحقیق)
3-1- مقدمه
دستیابی به اهداف تحقیق زمانی امکان پذیر است که جستجو برای شناخت با روش شناسی صحیح صورت پذیرد. بر این اساس در تحقیق حاضر کوشش شده است تا با بهرهگیری از اصول و قواعد کلی پژوهش علمی، روش و ابزار اندازهگیری مناسب برای مطالعه آن انتخاب شود.
در این فصل روش (متدولوژی) پژوهش، جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه، حجم گروه نمونه، ابزارهای پژوهش و شواهد مربوط به اعتبار و روایی آن، روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها ارائه گردیده است.
3-2- روش تحقیق
با توجه به اینکه هدف از تحقیق كاربردی بدست آوردن درك یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است كه به وسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده بر طرف گردد. و این نوع تحقیقات در صدد ارائه راهكارهایی برای حل مسایل و مشكلات سازمانها میباشند، پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدفی كه دنبال میكند از نوع پژوهش كاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها برای آزمون فرضیهها چون به توصیف و مطالعه آنچه هست میپردازیم، یک تحقیق توصیفی است. همچنین از آنجائی كه در این پژوهش رابطهی میان متغیرهای «فرسودگی شغلی» و «عملكرد كاركنان» مورد بررسی قرار میگیرد از نوع همبستگی است. از طرفی چون ابزار تحقیق پرسشنامه است بنابراین این تحقیق از نوع پیمایشی است.
3-3- جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از: “تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند”. گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضا که از جامعه آماری انتخاب شدهاند. بدین ترتیب گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه تعمیم دهد(سکاران، 1384: 295). جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارمندان صف شعب بانک سپه استان قم تشکیل میدهند. در زمان انجام پژوهش (1392) جامعه کارمندان صف متشکل از 288 نفر در شعب بانک سپه استان قم می باشد . از پرسنل 288 نفری کارمندان بانک سپه 227 نفر آن کارکنان صف و 61 نفر کارکنان ستاد هستند. از آنجایی مورد بررسی محقق در این تحقیق کارکنان خط آتش یا خط مقدم شعب بانک است جامعه این تحقیق 227 نفر خواهد بود.
3-4- نمونه آماری
نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد(آذر و مومنی،6:1387). نمونه تحقیق عبارت است از یک گروه منتخب از جامعه تحقیق، که باید دارای خصوصیات و صفات جامعه تحقیق باشد تا بتوان نتایج تحقیق را به آن تعمیم داد(نادری و دیگران،1376: 41). انتخاب حجم نمونه در طرحریزی یک تحقیق، از آنجا که نشان دهنده واقعیتهای جامعه است و از آن تبعیت میکند، از موضوعهای کلیدی بررسی است. انجام هر تحیقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت به طور«سرشماری» وجود ندارد، لذا محققان با توجه به چنین واقعیتی در صدد بر میآیند که از طریق «نمونهگیری» اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل دادههای جمع آوری شده پیرامون نمونه، به دست آورند و در نهایت از طریق «تعیم» این اطلاعات را به جامعه اصلی منتسب نمایند(خاکی،1387: 158). حجم نمونه به عنوان یک عامل، برروی خطای متوسط تاثیر میگذارد و از همین روست که درست بودن آن سبب بالا رفتن گویایی نمونه میشود. افزون بر این، صحت و دقت نمونهگیری موجب کاهش هزینه مشاهدات و صرفه جویی انجام بررسی میگردد.
نمونه آماری این تحقیق برای جامعه مورد بررسی براساس رابطه (3-1) جامعه آماری محدود (کوکران) انتخاب شده است.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
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×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” />
بر این اساس روش نمونه گیری روش تصادفی ساده است که ازمیان کارمندان صف شعب بانک سپه استان قم انتخاب شده است.
جدول (3-1):علائم آماری
تعداد اعضای جامعه آماری
227 N=
تعداد اعضای نمونه آماری
143n=
خطای برآورد
05/0 = e
نسبت عدم وجود صفت خاص در جامعه مورد بررسی
5/0= Q
نسبت وجود صفت خاص در جامعه مورد بررسی
5/0= P
توزیع نرمال استاندارد
96/1= (025/0) Z
مطابق با فرمول 3-1 تعداد نمونه تحقیق عبارت است:
حجم نمونه کارمندا
ن شعب بانک سپه استان قم
3-5- قلمرو تحقیق
3-5-1 – قلمرو موضوعی
آنچه که در این تحقیق به عنوان محور اصلی مطرح است، تاثیر فرسودگی کارکنان صف بانک سپه استان قم بر عملکرد سازمانی است . بر این اساس ، مباحث مربوط به فرسودگی شغلی کارکنان ، عملکرد سازمانی که در حوزه مدیریت منابع انسانی قرار می گیرد ،قلمرو موضوعی این تحقیق را تشکیل می دهند.
3-5-2 – قلمرو مكانی
قلمرو مکانی این تحقیق، شعب بانک سپه استان قم می باشد.
3-5-3 – قلمرو زمانی
قلمرو زمانی بین بهمن1392 تا شهریور 1393 می باشد.
3-6-سئوال های تحقیق
سئوال اصلی
آیا بین فرسودگی شغلی بر عملکرد سازمانی در کارکنان صف بانک سپه استان قم ارتباط معناداری وجود دارد؟
سئوال های فرعی
آیا بین تحلیل عاطفی بر عملکرد سازمانی در کارکنان صف بانک سپه استان قم ارتباط معناداری وجود دارد؟
آیا بین مسخ شخصیت بر عملکرد سازمانی در کارکنان صف بانک سپه استان قم ارتباط معناداری وجود دارد؟
آیا بین كاهش موفقیت فردی بر عملکرد سازمانی در کارکنان صف بانک سپه استان قم ارتباط معناداری وجود دارد؟
فرضیه های اصلی
بین فرسودگی شغلی با عملکرد سازمانی در کارکنان صف بانک سپه استان قم ارتباط معناداری وجود دارد.
فرضیه های فرعی