۳- جستجوی حمایت اجتماعی: تلاش های فرد برای کسب حمایت های اطلاعاتی و حمایت های ملموس و عاطفی را نشان می دهد. این بخش دارای ۶ ماده است: ۸- ۱۸- ۲۲- ۳۱- ۴۲- ۴۵
۴- ارزیابی مجدد مثبت: مجموعه تلاش هایی که در جهت ایجاد مفاهیم مثبت با توجه به درجه تکامل فردی است. این قسمت دارای ۷ ماده است: ۲۰- ۲۳-۳۰- ۳۶- ۳۸- ۵۶- ۶۰
۵- دوری گزینی یا فاصله گیری: مجموعه رفتارهای شناختی را نشان می دهد که فرد یا گروه برای دوری از منبع ایجاد کننده اضطراب و یا اجتناب از این منبع در جهت کاهش اهمیت آن به کار می برند. این قسمت شامل ۶ ماده است: ۱۲- ۱۳- ۱۵- ۲۱- ۴۱-۴۴
۶- خویشتن داری: این روش مجموعه واکنش های عاطفی افراد به هنگام برخورد با منبع ایجاد کننده مشکل و ممانعت از ابراز واکنش ها است. شامل ۷ ماده است: ۱۰- ۱۴- ۳۵- ۴۳- ۵۴- ۶۲- ۶۳
۷- گریز- اجتناب: این روش انکار آرزومندانه یا کوشش های رفتاری در جهت فرار یا اجتناب از موقعیت مشکل زا را توصیف می کند و شامل گریز از موقعیت می باشد. شامل ۸ ماده است: ۱۱- ۱۶- ۳۳- ۴۰-۴۷- ۵۰- ۵۸- ۵۹
۸-رویارویی: این روش مجموعه رفتارهای تهاجمی است که افراد در جهت حل مشکل به کار می برند و متضمن درجاتی از خصومت و به کار بردن خطرجویی در عملکرد است. این قسمت شامل ۶ ماده است: ۶- ۷- ۱۷- ۲۸- ۳۴- ۴۶
تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار
اعتبار علمی یا روایی ابزار
در این پژوهش برای کسب روایی ابزار از اعتبار محتوایی استفاده شد که برای تعیین اعتبار محتوایی، پرسشنامه ها در اختیار ۱۵ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار داده شد. میزان CVR پس از جمع آوری پرسشنامه ها، بین ۷۱/۰ تا ۱ برآورد شد که براساس جدول لاوشه(در صورتیکه عدد حاصله از ۵۱/۰ بزرگ تر باشد، حاکی از معناداری قابل قبول آیتم مربوطه در سطح ۰۵/۰P< می باشد)تمامی عبارات این پرسشنامه ها دارای روایی محتوایی قابل قبول بود.
از طرفی در بعد CVI امتیازات کسب شده بین ۸۵/۰ تا ۱ برای ابزار راهبرد مقابله با استرس و بین ۹۲/۰ تا ۱ برای ابزار مطالعه استرس دانشجو بود که مناسب بودن عبارات را در ابعاد سادگی، مربوط بودن و وضوح نشان داد.
اعتماد علمی یا پایایی ابزار
در بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن ، پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از روش همسانی درونی ۷۵/۰ و پایایی خرده مقیاس های آن از ۶۱/۰ برای روش دوری گزینی تا ۷۹/۰ برای ارزیابی مجدد مثبت گزارش شده است(فولکمن و لازاروس ۱۹۸۸)(۸۰).در مطالعه ای که واحدی بر روی ۷۶۳ نفر از دانش آموزان پسر و دختر کلاس های دوم و سوم دبیرستانهای دولتی شهر تهران انجام داد، پایایی این پرسشنامه با بهره گرفتن از روش همسانی دروی(آلفای کرونباخ) ۸۰/۰ برآورد شد(۶۳). در پژوهش خدادادی با هدف هنجاریابی پرسشنامه شیوه های مقابله با استرس فولکمن- لازاروس ، ضریب پایایی کل آزمون برابر با ۸۴ درصد گزارش شد که می توان گفت که این پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار است(۷۸).
در پژوهش حاضر برای تعیین پایایی ابزار طی مطالعه مقدماتی، پرسشنامه ها در اختیار ۲۵ نفر از دانشجویان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه راهبرد مقابله با استرس با بهره گرفتن از همسانی درونی( آلفای کرونباخ) ۷۰/۰ و پایایی پرسشنامه مطالعه استرس دانشجو با بهره گرفتن از فرمول کودر- ریچاردسون(KR20 ) 92/0محاسبه شد، که پایایی بالای ابزار را نشان داد.
روش گردآوری اطلاعات
پژوهشگر پس از تنظیم ابزار گردآوری داده ها ، با کسب مجوز از ریاست محترم دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت ، به هر یک از دانشکده ها مراجعه کرده و ضمن ارائه معرفی نامه به ریاست محترم دانشکده مربوطه، همکاری آنان را جلب کرد. گردآوری داده ها به مدت ۲ ماه از اوایل آبان تا اوایل دی ماه ۱۳۹۱ انجام شد. پرسشنامه ها توسط محقق و پرسشگر در هر یک از دانشکده ها در زمان استراحت دانشجویان بین ساعات کلاسی و همچنین در محل کارآموزی ( در بیمارستان های آموزشی) بین دانشجویان منتخب که قبلاً اسامی آنان از لیستی که از آموزش هر دانشکده تهیه شده بود، توزیع شد و پس از جلب رضایت هر یک از آنان و پاسخگویی ، پرسشنامه ها جمع آوری شدند.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
متغیر های اصلی این پژوهش شامل منابع استرس زا (کیفی- اسمی) و راهبردهای مقابله با استرس(کیفی-اسمی) بودند. سایر متغیر ها در بخش اطلاعات فردی اجتماعی شامل جنس(کیفی- اسمی)، سن( کیفی- رتبه ای)، رشته تحصیلی(کیفی-اسمی)، مقطع تحصیلی( کیفی-رتبه ای)، سال تحصیلی( کمی- گسسته)، سابقه مشروطی(کیفی- اسمی)، وضعیت تأهل (کیفی- اسمی)، تحصیلات پدر( کیفی-رتبه ای)، تحصیلات مادر( کیفی- رتبه ای)، شغل پدر( کیفی- اسمی)، شغل مادر( کیفی- اسمی)، میزان درآمد خانواده ( کیفی-رتبه ای)، وضعیت سکونت (کیفی- اسمی)، بومی بودن( کیفی- اسمی)، وجود فرد دیگر در کادر درمان در خانواده (کیفی- اسمی)، سابقه کار دانشجویی (کیفی-اسمی) بودند.
جهت تجزیه و تحلیل ، داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSSنسخه ۱۸ گردید. به منظور دسته بندی و خلاصه نمودن داده ها از آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی برای متغیرهای کیفی استفاده شد.جهت تعیین نرمالیته متغیرها از آزمون بررسی نرمالیته داده ها( کولموگروف اسمیرنف) استفاده شد که تمامی متغیرها توزیع غیرنرمال داشتند و از این رو تعیین منابع استرس زا و راهبردهای مقابله با استرس بر حسب متغیرهای فردی اجتماعی با بهره گرفتن از آزمون کای اسکوئر ،کروسکال والیس ، من ویتنی یو، تست دقیق فیشر و رگرسیون لوجستیک صورت گرفت.
در این پژوهش جهت تعیین راهبردهای مقابله با استرس بر حسب منابع استرس زا با کنترل متغیرهای فردی اجتماعی از آزمون آماری رگرسیون لوجستیک استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی
۱-کسب مجوز از شورای پژوهشی دانشگاه و دانشکده محل تحصیل جهت شروع پژوهش
۲- کسب مجوز از ریاست محترم هر یک از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت شروع نمونه گیری
۳- معرفی خود به واحدهای پژوهش و توضیح اهدف پژوهش
۴- آزاد گذاشتن واحدهای پژوهش جهت شرکت یا عدم شرکت در پژوهش
۵- اطمینان دادن به واحدهای پژوهش در رابطه با محرمانه ماندن کلیه اطلاعات فردی کسب شده
۶- رعایت صداقت علمی در طول اجرای پژوهش
۷- در اختیار قرار دادن نتایج حاصل از پژوهش در اختیار هر یک از دانشکده ها در صورت تمایل
فصل چهارم
یافته های پژوهش
در این فصل یافته های پژوهش پس از تجزیه و تحلیل آماری در ۴۲ جدول ، براساس اهداف پژوهش خلاصه گردیده است.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir