پیشنهادهای پژوهش
الف) پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش:
با توجه به نتایج تحلیل عاملی که در آن مهمترین مؤلفههای مدیریتی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی مشخص شده است، پیشنهاد میگردد:
برنامه ریزی جدی برای توسعه و گسترش بازاریابی گل و گیاه از سوی تولیدکنندگان و دست اندرکاران صورت گیرد.
جهت شناسایی بازارهای هدف گل و گیاهان زینتی در داخل و خارج از کشور تلاش جدی و بسیج عمومی از سوی مسولان و دست اندرکاران صورت گیرد.
توانایی رهبری و تمرکز بر بازار گل و گیاه در نزد دست اندرکاران بخش مدیریتی افزایش یابد.
نهاد مشخصی با شرح وظایف مشخص جهت هماهنگ کردن فعالیتهای بازاریابان و تولیدکنندگان ایجاد گردد.
با توجه به نتایج تحلیل عاملی که در آن مهمترین مؤلفههای روانشناختی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی مشخص شده است، پیشنهاد میگردد:
تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان مهارتهای لازم در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی را کسب نمایند.
تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان تواناییهای علمی و فنی خود را در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی افزایش دهند.
تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان تجارب کاری خود را در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی افزایش دهند.
تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان علاوه بر علاقه با مطالعه و تحقیق بر آگاهیهای خود در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی بیافزایند.
با توجه به نتایج تحلیل عاملی که در آن مهمترین مؤلفههای اقتصادی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی مشخص شده است، پیشنهاد میگردد:
نسبت به آشنایی تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان با بازاریابی الکترونیکی اقدام جدی نظیر برگزاری کلاسهای آموزشی و ارائه مدرک معتبر صورت گیرد.
نسبت به آشنایی تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان با اقتصاد تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی اقدامات اساسی و فوریتی انجام پذیرد.
برنامههایی اجرایی و کاربردی با همکاری دولت و مجلس جهت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در بازاریابی گل و گیاه صورت گیرد.
جهت تامین اعتبار پروژههای تولیدی خصوصا گل و گیاهان زینتی، قوانین حمایتی از سوی مجلس جهت همکاری بانکها با تولید کنندگان و سرمایه گذاران وضع شود.
نسبت به حذف واسطهها از چرخه بازاریابی گل و گیاهان زینتی و سایر محصولات تولیدی قوانین و مقررات بازدارنده از سوی مجلس وضع و نظارت جدی از سوی دولت در نظر گرفته شود.
با توجه به نتایج تحلیل عاملی که در آن مهمترین مؤلفههای آموزشی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی مشخص شده است، پیشنهاد میگردد:
برنامههای آموزشی رادیو و تلویزیون در خصوص بازاریابی گل و گیاه زینتی افزایش یابد.
جلسههای سخنرانی بازاریابی گل و گیاه زینتی از سوی اتحادیهها و مسولان ترویج استانها و شهرستانها بطور مستمر برگزار گردد.
شرکت در کلاسهای آموزشی – ترویجی بازاریابی گل و گیاه زینتی برای تک تک تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان در کوتاه مدت اجباری شود.
فیلمهای آموزشی در خصوص بازاریابی گل و گیاه زینتی افزایش یابد. در این راستا از تجارب چهرههای خوشنام و موفق در این زمینه استفاده شود.
نشریهها و مجلههای آموزشی بازاریابی گل و گیاه زینتی به آسانی در اختیار تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان قرار گیرد.
برنامههای تبلیغاتی موثری از سوی رسا نه ملی در خصوص بازاریابی بازاریابی گل و گیاه زینتی در نظر گرفته شود.
با توجه به نتایج تحلیل عاملی که در آن مهمترین مؤلفههای سیاستگذاری موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی مشخص شده است، پیشنهاد میگردد:
ایجاد پشتوانه علمی به منظور سیاستگذاری در بخش تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی صورت پذیرد.
برنامههای حمایتی از سرمایه گذاران گل و گیاهان زینتی انجام پذیرد.
مشارکتهای دولتی در بازاریابی گل و گیاهان زینتی بیش از پیش گسترش یابد.
ب) پیشنهادهایی مبتنی بر تجارب پژوهشگر:
تاسیس مراکز حرفه ای و شغلی برای فعالیتهای کارآفرینانه در خصوص گل و گیاه.
ارائه تسهیلات لازم برای دسترسی آسان تر به خدمات بازاریابی گل و گیاهان زینتی.
طراحی و تدوین برنامههای جامع برای جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی، تعاونی و بانکها در زمینه بازاریابی گل و گیاهان زینتی.
برگزاری سمینارها و همایشهایی علمی پژوهشی با محوریت بازاریابی گل و گیاهان زینتی در سطح منطقه، ملی و بین المللی با دعوت از اندیشمندان، کارشناسان و صاحبنظران .
برگزاری سمینارها و جلسات توجیهی برای تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریابان با دعوت از کارشناسان و متخصصان جهت آشنایی آنان با بازاریابی گل و گیاهان زینتی و ارائه راه کارهای عملی برای توسعه و گسترش این صنعت.
ج) توصیه به پژوهشگران دیگر:
توصیه میشود كه دانشجویان پژوهشگر و صاحبنظران محقق در عناوین زیر اقدام پژوهشی نمایند:
انجام پژوهش با ابزار اندازه گیری دیگر.
انجام پژوهش مشابه در سایر استانهای کشور.
بررسی کاستیه
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
ا و قابلیتهای بازاریابی گل و گیاهان زینتی در کشور.
بررسی جایگاه گل و گیاهان زینتی در جامعه.
نقش بانکها و موسسات مالی در حمایت از تولید، توسعه و فروش گل و گیاهان زینتی.
منابع
الف) منابع فارسی:
آقاجانی، زهرا. (1383). مروری بر روشهای بهبود و افزایش بهره وری در صادرات گل با تاکید بر بسته بندی مناسب. خلاصه مقالات اولین جشنواره و سمینار ملی گلهای شاخه بریده ی ایران، تهران، پاکدشت، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران.
احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد. (1385). مبانی کارآفرینی، تهران: انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران، چاپ اول.
اربابی، علی محمد. (1387). بازاریابی. تهران: انتشارات فروردین.
ادریسی، بهزاد. (1390). تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای بازار گل و گیاهان زینتی ایران در جهان. بررسیهای بازرگانی، شماره 49، صص103-93.
الوداری، حسن. (1389). بازاریابی و مدیریت بازار. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
الوانی، سید مهدی؛ رحمتی، محمد حسین. (1387). بررسی اقتصادی زمینههای ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی(مطالعه موردی استان قم). توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول، صص 50-11.
امیری، فرهاد. (1383). رکود و ضایعات در بازار گل. روزنامه ی ایران، فروردین 1383، سال دهم.
بابایی، علیرضا و جعفر عزیزی.(1389). بررسی فنی و اقتصادی تولید گل و گیاهان زینتی در ایران، فرصتها و چالشها (مقایسه موردی با کشور کلمبیا). همایش ملی بهبود و توسعه بازار گل و گیاهان زینتی ایران. آبانماه، 89.
بلوچی، حمیدرضا؛ مدرس ثانوی، سید علی محمد؛ خیری، شقایق. (1382). مدیریت پرورش گل و گیاه از راه دور با کاریرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا. همایش کاربرد فناوری اطلاعات در ارتباطات در روستا. پژوهشکده الکترونیک، دانشگاه علم و صنعت ایران.
بلوریان تهرانی، محمد. (1385). بازاریابی و مدیریت بازار. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
چیذری، احمد؛ یوسفی، علی؛ موسوی، سید حسین.(1385). بررسی بازارهای هدف صادراتی گیاهان زینتی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال چهاردهم، شماره55، صص66-47.
حاجی میررحیمی، سروش.(1389). بررسی کیفیت مصرف کود در واحدهای تولیدی گل و گیاهان زینتی استان مرکزی. اولین کنگره چالشهای کود در ایران: نیم قرن مصرف کود، 12-10 اسفند 1389، تهران: هتل المپیک.
حاجی میررحیمی، سروش. (1383). بررسی موانع و راه کارهای توسعه ی صادرات گل و گیاهان زینتی استان مرکزی. خلاصه مقالات اولین جشنواره و سمینار ملی گلهای شاخه بریده ی ایران، تهران، پاکدشت، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران.
حسینی، علی؛ نیکدل، محمد. (1383). دهکدههای گل و گیاه، چشم اندازی به بهره برداری بهینه از اکوتوریسم و ترویج کار آفرینی در عرصه ی روستا. خلاصه مقالات اولین جشنواره و سمینار ملی گلهای شاخه بریده ی ایران، تهران، پاکدشت، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران
خلیقی، احمد. (1382). گل کاری(پرورش گیاهان زینتی ایران)، تهران: انتشارات روزبهان.
خوشخوی، مرتضی. (1388). ازدیاد نباتات. انتشارات دانشگاه شیراز.
رضائی نژاد، عبدالرضا.(1380). مدیریت بازار(بازاریابی). کرج: انتشارات جعفری.