تحقیق را به دو منظور متفاوت انجام میدهند. نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد، و دوم، افزودن به مجموعهی دانش بشری در زمینهی خاصی که مورد علاقهی محقق باشد (سکاران، ۱۳۸۴: ۸).
روشهای گوناگونی وجود دارد که هر یک به تناسب موضوع مورد بررسی و ماهیت زمینهی تحقیق در پژوهشهای علوم انسانی ارزشمند هستند. استفاده از هر یک از روشهای تحقیق به ماهیت و زمینهی تحقیق، فعالیتهای لازم برای نتیجهگیری و میزان احساس مسئولیت محقق در مقابل نتایج و اهداف تحقیق بستگی دارد.
تحقیق توصیفی، آن چه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. اطلاعات توصیفی معمولاً از طریق پرسشنامه، مصاحبه، یا مشاهده جمع آوری میشوند (خاکی، ۱۳۸۶: ۲۱۰).
پیمایش روشی در تحقیق اجتماعی است که فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است. هر چند معمولاً در آن از پرسشنامه استفاده میشود، اما فنون دیگری از قبیل مصاحبهی ساختارمند، مشاهده و … نیز به کار میروند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
پیمایش، روشی برای به دست آوردن اطلاعات درباره دیدگاهها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است (اعرابی، ۱۷:۱۳۷۹).
تحقیق حاضر از نوع پیمایشی می باشد
۲-۳ جامعهی آماری
نمونه معرفی برای جامعه است و رابطه این دو را میتوان در شکل شمارهی ۳-۱ مشاهده نمود.
جامعه آماری در این تحقیق کلیه خریداران بیمه نامه بدنه اتومبیل می باشند
۳-۳ حجم نمونه تحقیق
از آنجاییکه در تحقیق حاضر حجم جامعه آماری نامشخص و مقیاس داده ها از نوع کیفی هستند، از فرمول زیر برای تعیین حجم نمونه استفاده گردیده است:
که در فرمول بالا n نماینده حجم نمونه، p نسبت موفقیت و دقت برآورد است.
با عنایت به اینکه بسیاری از تحقیقات در مدیریت از مقیاس کیفی برخوردارند، استنباط نسبت موفقیت در جامعه آماری (p) حائز اهمیت است. اگر پژوهشگر نتواند به برآورد بهتری برای p دست یابد، میتواند آن را مساوی ۵/۰ در نظر گرفته و n را محاسبه کند. در این تحقیق نیز نسبت موفقیت در جامعه آماری ۵/۰=p در نظر گرفته شده است. نیز دقت برآورد است. در این تحقیق مقدار برابر با ۰۷/۰ در نظر گرفته شده است.
بنابراین حجم نمونه تحقیق برابر است با:
برای رسیدن به این حجم نمونه در مجموع ۳۰۰ پرسشنامه پخش شده و ۲۰۰ پرسشنامه به صورت کامل جمع آوری شد
۴-۳ روش نمونه گیری
انجام هر تحقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است، به همین دلیل در اغلب موارد، امکان بررسی کامل جامعه به صورت سرشماری وجود ندارد، بنابراین انتخاب نمونه برای تحقیق ضروری مینماید.
نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی که از پیش تعیین شده است انتخاب میشود، به قسمی که میتوان از این بخش استنباطهایی درباره کل جامعه انجام داد. صرفنظر از اینکه کدام یک از روش های آمار استنباطی موردنظر است، قدرت آن روش به شیوه بهکار گرفته شده برای انتخاب نمونه بستگی دارد.
در صورتی که نمونه نماینده واقعی جامعه نباشد، به عبارت دیگر اگر نمونه دارای اریبی باشد، پیشبینی صحیح و دقیق درباره پارامتر(های) جامعه امکان نخواهد داشت. اریبی در نمونهگیری را میتوان با بهکاربردن روشهای نمونهگیری صحیح و مناسب و در نظر گرفتن مشخصات عناصر جامعه کاهش داد و استفاده از چنین نمونههایی دارای پایایی خواهد بود (داناییفرد و همکاران، ۱۳۸۳، ص۳۹۸).
روش های نمونه گیری مختلفی وجود دارند که موارد زیر از آن جمله اند:
– نمونه گیری تصادفی ساده
– نمونه گیری منظم
– نمونه گیری گروهی
– نمونه گیری خوشه ای
– نمونه گیری مرحله ای
در تحقیق حاضر برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است.
برای نمونه گیری در هر ۵ نماینگی ۴ شرکت(اسیا، البرز ، ملت ، پارسیان) واقع در مناطق پنج گانه شهر تهران بر اساس سهم بازار شرکت از فروش بیمه بدنه اتومبیل پرسشنامه ها توزیع گردید .انتخاب خریداران نیز بدین صورت بود که در نمایندگی های مورد بررسی به خریدارانی که مراجعه کرده و عمل خرید را انجام میدادند به صورت تصادفی پرسشنامه داده شد.
۵-۳ منابع جمع آوری داده ها
یافتن پاسخ و راهحل برای مسئلهی انتخاب شده در هر تحقیق، مستلزم دست یافتن به دادههایی است که از طریق آنها بتوان فرضیههایی که به عنوان پاسخهای احتمالی و موقتی برای مسئلهی تحقیق مطرح شدهاند را آزمون کرد. به طور معمول چهار ابزار عمده برای جمع آوری دادهها وجود دارد.
۱- بررسی (مراجعه به) مدارک و اسناد ۲- مشاهده ۳- مصاحبه ۴- پرسشنامه (خاکی، ۱۳۸۵: ۲۳۹).
روش گردآوری اطلاعات در مراحل مختلف این تحقیق متفاوت میباشد.
۱-۵-۳ مطالعات کتابخانه ای
در این تحقیق دادههای ثانویه (دادههایی که قبلاً تولید شده و در منابع موجود قابل دسترسی است) از طریق مطالعات کتابخانهای و منابع اینترنتی جمع آوری شده و از آنها برای تدوین مبانی نظری تحقیق استفاده شده است. همچنین دادههای اولیه (دادههایی که قبلاً وجود نداشته و باید توسط محقق ایجاد شوند) با بهره گرفتن از پرسشنامه، فراهم شده است.
۲-۵-۳ پرسشنامه
پرسشنامه یکی از متداولترین ابزارهای جمع آوری اطلاعات در
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
تحقیقات پیمایشی است. در این تحقیق نیز برای ارزیابی فرضیههای تحقیق از ابزار پرسشنامه جهت گردآوری دادهها استفاده شده است
سؤالات پرسشنامه از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول پرسشنامه شامل ۵ سؤال است که شامل ویژگیهای جمعیت شناختی است و بخش دوم مدل اصلی تحقیق که دارای ۲۶ سوال است که در این تحقیق جهت ارزیابی عوامل تاثیر گذار بر ارزش ویزه برند شرکت های بیمه از آن استفاده شده است
ارتباط بین سؤالات پرسشنامه و ابعاد مدل تحقیق به شرح جدول شماره زیر است.
جدول شماره ۲٫۳: ارتباط بین عوامل و سؤالات پرسشنامه
ابعاد سؤالات
متغیر وفاداری به برند ۱تا ۷
متغیر کیفیت متصور شده ۸تا ۱۵
متغیر تداعی برند ۱۷ تا ۲۲
متغیر آگاهی برند ۲۳تا ۲۶
۶-۳ ابزار سنجش پرسشنامه
۱-۶-۳ روایی پرسشنامه
کیفیت تحقیق با دو معیار روایی[۲۴۹] و پایایی[۲۵۰] سنجیده میشود. مقصود از روایی آن است که وسیلهی اندازهگیری بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازهگیریهای نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد (خاکی، ۱۳۸۴: ۲۸۸).
جهت تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه در این تحقیق. برای تعیین روایی با مطالعهی منابع مربوط، طرح اولیه پرسشنامه تهیه گردید و توسط اساتید محترم راهنما و مشاور و همچنین متخصصان این امر مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه مواردی جهت اصلاح پیشنهاد گردید و پس از اعمال اصلاحات موردنظر، پرسشنامهی نهایی تدوین گردید.
۲-۶-۳ پایایی پرسشنامه
پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد (خاکی، ۱۶۶). در این تحقیق برای تعیین پایانی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ[۲۵۱] استفاده گردید. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری از جمله پرسشنامهها یا آزمونهایی که خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکنند بهکار میرود. حد قابل قبول آلفای کرونباخ برای مقاصد کاربردی حداقل ۷/۰ است.
این روش برای محاسبه هماهنگی و سازگاری درونی ابزار اندازهگیری بکار میرود. برای محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ ابتدا بایستی واریانس نمونههای هر زیرمجموعه سوالهای پرسشنامه کل را محاسبه کرد، سپس با بهره گرفتن از رابطه زیر، آلفا را محاسبه کرد.
که در آن k تعداد سؤالهای پرسشنامه، واریانس سوال iام و واریانس کل سوالات است.
آزمون پایایی پرسشنامه برای ۴ متغیر و ۲۶ سوال پرسشنامه انجام شد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای متغیر اول یعنی “وفاداری به برند” که مشتمل بر ۷ سوال است، ۰٫۹۸۲ بهدست آمده است. برای متغیر دوم یعنی “کیفیت متصور شده” برای ۸ سوال پرسشنامه مقدار آلفای کرونباخ برابر ۰٫۹۸۵ بدست آمده است و به همین صورت برای مابقی متغیرها مقدار آلفا محاسبه شده است. همانطور که ملاحظه می گردد مقدار آلفای کرونباخ برای تمام متغیرها، از حد قابل قبول برای مقاصد کاربردی که ۷/۰ است بیشتر میباشد، لذا میتوان ادعا نمود که پرسشنامه موردنظر دارای پایایی قابل قبول است. نتایج این آزمون به پیوست گزارش شده است.
جدول شماره ۳٫۳ .ازمون آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه (نمونه ۴۰ نفری)