۱- خرمی (۱۳۷۶) در مقاله خود تحت عنوان ” عوامل مؤثر بر رشد بیمه های زندگی” وضع بازار بیمه های زندگی در کشورهای در حال توسعه را مورد بررسی قرار داده و عوامل موثر بر رشد بیمه های زندگی را در این کشورها ذکر کرده است. روش تجزیه و تحلیل ایشان عمدتا مقایسه کشورها با بهره گرفتن از آمار و نمودارها می باشد.
۲- شیدایی راد ( ۱۳۷۷ ) در پایان نامه اش به این نتیجه می رسد که سود پرداختی شرکت های بیمه در قالب سرمایه های عمر در مقایسه با سود بانکی در قرار دادهای بیمه های عمر سنتی کمتر است ، زیرا زمینههایی که شرکت های بیمه به اجبار دولت برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند بازده مناسبی ندارند ، در حالی که نظام بانکی در مقایسه با بیمه ، پیشرفت های قابل ملاحظه ای کرده و در بین مردم شناخته شده و قابل اعتماد است و بالاترین نرخ سود بانک ها نسبت به سود محاسبه شده در سرمایه های بیمه باعث میشود که پس انداز یا سرمایه گذاری در بانک ها برای مردم جذاب تر و قابل توجه تر باشد
۳- در تحقیق عارف علیزاده نیازی (۱۳۷۸) با عنوان ” شناسایی و تعیین مهمترین عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر در ایران و ارائه یک الگو مناسب”، در تحقیق سعی بر این بوده که عوامل و متغیرهایی را که در تقاضای بیمه عمر در کشور موثر می باشند شناسائی نمائیم و بعد از شناختن این عوامل میزان اهمیت و تاثیر هر یک از این متغیرها را در میزان تقاضای بیمه عمر تعیین شود یعنی عوامل و متغیرهای اقتصادی که در میزان تقاضای بیمه تاثیر دارند و ضریب این متغیرها را شناسائی و تعیین گردد.
۴- در تحقیق عزیزی (۱۳۸۵) با عنوان رابطه میان متغیرهای کلان اقتصادی و تقاضا برای بیمه عمر در ایران (۱۳۶۹-۱۳۸۵) تلاش شده است تا تقاضا برای بیمه عمر با توجه به متغیرهای اقتصاد کلان بررسی شود. به بیان دیگر در این مطالعه رابطه میان متغیرهای کلان اقتصادی و جمعیتی (توسعه مالی، درآمد، تورم، نرخ بهره، قیمت، بازده بازار سهام و امید به زندگی) با تقاضا برای بیمه عمر در ایران در دوره زمانی ۱۳۶۹-۱۳۸۳ بررسی شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که نرخ سپرده های بلند مدت، قیمت بیمه، درآمد، بازده سهام بورس اوراق بهادار و امید به زندگی از جمله مهمترین عوامل موثر بر تقاضا برای بیمه عمر در ایران می باشد. در این راستا قیمت بیمه رابطه معکوس قوی و مهمی با تقاضا برای بیمه عمر دارد. این یافته کاربرد بسیار زیادی برای سیاستگذاری دارد؛ زیرا که از این نتیجه می توان استراتژی های قیمت گذاری برای بیمه عمر را تنظیم کرد.
۵- در تحقیق انجام شده توسط مهرآرا و اعظم رجبیان (۱۳۸۵) با عنوان تقاضا برای بیمه عمر در ایران و کشورهای صادرکننده نفت ، تابع تقاضای بیمه عمر با بهره گرفتن از داده های سری زمانی ایران طی دوره ۱۳۴۵-۱۳۸۲ مبتنی بر رویکرد ARDL و هم چنین داده های پانل برای کشورهای صادرکننده نفت با درآمد متوسط برای دوره ۱۹۹۸-۲۰۰۲ برآورد و نتایج حاصله مقایسه می شوند. مطابق نتایج حاصله عمده ترین عوامل تعیین کننده تقاضای بیمه های زندگی در ایران، درآمد، میزان تحصیلات و بار تکفل است. هم چنین درآمد، احتمال مرگ سرپرست خانواده و تحصیلات از مهمترین عوامل موثر بر تقاضای بیمه های عمر در کشورهای نفت خیز با درآمد متوسط می باشند. کشش های درآمدی تابع تقاضای بیمه عمر نشان می دهد این محصول در کشورهای نفت خیز با درآمد متوسط لوکس و در ایران ضروری است. در واقع افزایش درآمد نقش اساسی تری در گسترش و تحولات بیمه های عمر در سایر کشورهای صادرکننده نفت نسبت به ایران داشته است. نتایج حاصله نشان می دهند که ظرفیت های فنی و نهادی به ویژه در بخش عرضه، اهمیت بیشتری در توسعه بیمه عمر این کشورها نسبت به عوامل تقاضا ( مطابق الگوهای استاندارد) داشتهاند.
۶- مهدوی ( ۱۳۸۷ ) در طرحی با عنوان « بررسی عوامل کمی و کیفی موثر بر تقاضای بیمه عمر و راه کارهای توسعه و گسترش نفوذ آن در صنعت بیمه کشور » دلایل عدم رشد بیمه های عمر در کشور را به پنج دسته کلی عوامل ساختاری ، عوامل اقتصادی ، عوامل فرهنگی و آموزشی و اجتماعی ، عوامل مربوط به شرکت های بیمه وعلل مربوط به دولت و سیاست گذاری تقسیم می کند . در بخش عوامل اقتصادی به برخی از عواملی که سر راه توسعه بیمه عمر کشور قرار دارد می پردازد که این عوامل عبارت اند از تورم بیکاری و فقر ، سطح پایین در آمد بار تکفل قابل رقابت نبودن بیمه های سنتی مهدوی در طرح مربوط با سه نرخ عمر قرار دارد .
۷- مهدوی (۱۳۸۸) در مقاله ای با عنوان تقاضای بیمه عمر تصادفی: کاربردی از اقتصاد در شرایط عدم اطمینان، به تحقیقی تئوریک برای استخراج منحنی تقاضای بیمه عمر پرداخت. برای استخراج مسیر بهینه تقاضای بیمه عمر، توابع مطلوبیت انتظاری ناشی از مصرف بیمه بیمه گذاری که بخشی از درآمد خود را به تقاضای بیمه عمر اختصاص می دهد، نسبت به قید فرایند انباشت ثروت در دو حالت تصادفی و معین بهینه شده اند. سپس به کمک توابع مطلوبیت با ریسک پذیری نسبی ثابت crra، منحنی تقاضای بیمه عمر استخراج و در مرحله بعد آثار عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر به صورت تئوریک بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که عواملی چون هزینه های سربار، احتمال حیات و ثروت، اثر منفی بر میزان تقاضای بیمه عمر دارند. در حالی که اثر درجه ریسک گریزی و احتمال مرگ، بر میزان تقاضای بیمه عمر مثبت است.
۸- مهدوی و ماجد (۱۳۹۰) در مقاله ای با عنوان تحلیل عوامل اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی موثر بر تقاضای بیمه عمر در ایران ، عوامل موثر بر گسترش بیمه عمر کشور را بررسی کردند و جامعه آماری آن سه استان تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بود. در این راستا به صورت تصادفی و از داخل خوشه های یاد شده نمونه ای گزیده شد. برای بررسی عوامل موثر، متغیرهای مربوط به این عوامل به دو گروه اصلی اقتصادی- اجتماعی و روانشناختی تقسیم و اطلاعات آن به وسیله ی ۷۳ شاخص با پرسشنامه گردآوری شده است. بر مبنای اطلاعات گردآوری شده نتایج نشان می دهد که تقاضای بیمه ی عمر طبق اطلاعات نمونه ای، رابطه ای منفی با متغیرهای سلامت انتظاری فرد، حق بیمه ی پرداختی، انتظارات تورمی مثبت، درجه ریسک گریزی، ارزیابی فرد از سلامت روانی خود، تمایل به ابراز اعتقادات فردی در جمع و درآمد دارد و متغیرهای اعتقاد به ارث گذاشتن، خوشبینی اقتصادی، اعتقاد به بهبود اوضاع اقتصاد ملی درآینده، سن فرد، اشتغال همسر و میزان مطالعه ی افراد روی تقاضای فرد برای بیمه عمر تاثیر مثبت دارد. در کنار عوامل گفته شده نکته ی جال توجه این است که افراد برای خرید بیمه ی عمر متاثر از تبلیغات شرکتهای بیمه نیستند و بیشتر معرفی بیمه ی عمر از سوی دوستان و یا آشنایان در خرید بیمه ی عمر از سوی ایشان تاثیر دارد. نکته ی دوم مربوط به نوع شغل افراد است که شاغلین بخش دولتی تمایل بیشتری نسبت به شاغلین بخش خصوصی برای خرید بیمه ی عمر دارند.
۹- در تحقیق ابتسام آل احمدی ، حامد سلطانی (۱۳۹۱) با عنوان ” تحلیل تاثیر تورم بر تقاضای بیمه های عمر”، به منظور بررسی میدانی در این تحقیق از ۳۰۰ نفر نمونه انتخاب شده سوال گردید. از بین ۳۰۰ نفرپاسخ دهنده تعداد ۱۷۴ نفر از آنها زن بوده اند که حدود ۵۸ % را تشکیل می دهند از بین این ۱۷۴ نفر هیچ کس بیمه عمر خریداری نکرده بودند. از بین پاسخ دهنده های مرد که ۱۲۶ نفر بوده اند تعداد ۶۷ نفر بیمه عمر داشتند که حدود ۵۳ % کل مردان را تشکیل می دهند. داده های استخراج شده از ۳۰۰ پرسش نامه پر شده که شامل ۸ سوال علاوه بر اطلاعاتی مانند سطح تحصیلات،جنسیت و سن پرسش شونده بودند، با بهره گرفتن از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد:
۱- از بین پاسخ دهنده های مرد که ۱۲۶ نفر بوده اند تعداد ۶۷ نفر بیمه عمر داشتند که حدود ۵۳ % کل مردان را تشکیل می دهند .این موضوع نشان دهنده این است که مردان بیشتر به فکر خرید بیمه عمر هستند که به دلیل مسئولیت بالا آنها در قبال خانواده است.
-۲ حدود ۶۰ % افراد میزان تاثیر تورم بالا در کشور را در عدم تقاضای بیمه عمر بسیار زیاد دانسته اند.
۳- حدود ۵۲ % از جواب دهندگان کمبود درآمد را در عدم خرید بیمه عمر به طور کلی دارای سهم زیاد میدانند.که این نتیجه گیری بدست آمده از مدل اقتصاد سنجی را تصدیق می کند.
۴- ۶۰% افراد پاسخ دهندگان عدم اطلاع رسانی از شرایط بیمه عمر و آگاهی پایین افراد از این نوع بیمه را دارای تاثیر زیاد در عدم تقاضای بیمه عمر می دانند.
۵- حدود ۸۰ % افرادی که مورد پرسش قرار گرفته اند در خصوص جایگزینی منزل مسکونی به جای پول نقد به عنوان سرمایه بیمه عمر گزینه زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کرده اند.که این خود درستی فرضیه دوم ما را ثابت می کند.
۶- میانگین تمایل اکثریت به جایگزینی سرمایه بیمه عمر نزدیک به گزینه زیاد است و این خود لزوم تغییر در نحوه قراردادهای بیمه عمر را بیش از پیش نشان می دهد.
۷- هرچه سطح تحصیلات بالاتر می رود میزان خرید بیمه عمر و همچنین تمایل به جایگزینی سرمایه نقدی بیمه عمر بالاتر می رود. که این نتیجه گیری حاصل از مدل را نیز تصدیق میکند.
۸ – حدود ۵۵ % کل افراد مورد پرسش منزل مسکونی را اولویت اول خود برای جایگزینی سرمایه نقدی بیمه عمر دانسته اند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
۲-۲-۲) تحقیقات خارجی
۱- گرین[۸] در سال ۱۹۵۴، در مقاله ای تحت عنوان ” خرید بیمه عمر در شرایط تورمی”، فورتون در سال ۱۹۷۳، در مقاله ای ” تئوری بهینه بیمه عمر، توسعه و آزمون” و بابل در سال ۱۹۸۱، نشان دادند تورم انتظاری روی تقاضای بیمه های زندگی اثر منفی دارد. به عبارتی تورم ارزش بیمه عمر را کاهش می دهد.
۲- در سال ۱۹۶۷، هاموند[۹]، هاستون[۱۰] و ملندر[۱۱] در مقاله ای تحت عنوان تعیین هزینه حق بیمه عمر خانوار، یک پژوهش تجربی” به روش تجربی نشان دادند که رابطه مثبتی بین بار تکفل با تقاضا برای بیمه های زندگی وجود دارد.
۳- هاکنسون[۱۲] (۱۹۶۹)، در مقاله ای با عنوان ” استراتژی بهینه مصرف و سرمایه گذاری تحت ریسک و نااطمینانی بیمه عمر” ، فیشر[۱۳] در سال ۱۹۷۳، در مقاله ای تحت عنوان ” مدل سیکل زندگی بهینه بیمه عمر”، فورتون[۱۴] در سال ۱۹۷۳ در مقاله ای تحت عنوان ” تئوری بهینه عمر، توسعه و آزمون” و کمپل[۱۵] در مقاله ای تحت عنوان ” تقاضا برای بیمه عمر، یک کاربردی از اقتصاد عدم اطمینان” ، به رابطه مثبت و معنیدار بین تولید ملی و تقاضای بیمه عمر دست یافته اند.
۴- در سال ۱۹۷۳، کامینز[۱۶] در مقاله ای تحت عنوان ” مدل اقتصاد سنجی بخش بیمه عمر اقتصاد آمریکا”، اثرات متغیرهای کلان اقتصادی را روی صنعت بیمه عمر آمریکا مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که بیمه عمر با تولید ناخالص داخلی رابطه مثبت دارد.
۵- بابل[۱۷] در سال ۱۹۸۱ در مقاله تحت عنوان ” تورم، شاخص سازی و فروش بیمه عمر در برزیل ” ارتباط منفی بین تورم انتظاری و تقاضای بیمه های زندگی را نشان داد.
۶- لوئیس[۱۸] در سال ۱۹۸۹، در مقاله ای تحت عنوان ” عوامل موثر بر تقاضای بیمه های زندگی”، بینستوک، دیکنسون و خاجاریا در سال ۱۹۶۸، در مقاله تحت عنوان ” تعیین حق بیمه عمر، یک تجزیه و تحلیل منطقی بین المللی” و تروت و تروت در سال ۱۹۹۰ در مقاله ای تحت عنوان ” تقاضا برای بیمه در مکزیک و ایالات متحده” به صورت تجربی نشان داده اند که تقاضای بیمه های زندگی با درآمد رابطه مثبت دارد.
۷- اوترویل[۱۹] در سال ۱۹۹۲ در مقاله ای تحت عنوان ” رابطه بین بیمه، توسعه مالی و ساختار بازار در کشورهای در حال توسعه “، رابطه بین بیمه، توسعه اقتصادی و ساختار بازار بیمه در ۵۵ کشور در حال توسعه را مورد پژوهش قرار داد و به این نتیجه رسید که ارتباط بین حق بیمه دریافتی و تولید ناخالص داخلی مثبت و کشش درآمدی ، بزرگتر از واحد است.
۸- براون و کیم[۲۰] در سال ۱۹۹۳، در مقاله ای تحت عنوان” تجزیه و تحلیل بین المللی تقاضا برای بیمه عمر”، با بهره گرفتن از کار نظری لوئیس و کارهای تجربی انجام شده در زمینه تقاضای بیمه های زندگی، عوامل موثر بر تقاضای بیمه های زندگی را شامل درآمد ، بار تکفل ، تورم انتظاری و سطح تحصیلات برای ۴۵ کشور در حال توسعه و توسعه یافته مورد بررسی قرار دادند. رابطه تقاضا برای بیمه های زندگی با درآمد و بار تکفل مثبت و با تورم انتظاری منفی می باشد. هم چنین کشش درامدی تقاضا ۵۸% محاسبه شد که کوچکتر از واحد است.
۹- رابیه و زایدی[۲۱] در سال ۲۰۰۰ در مطالعه خود به بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی با تقاضای بیمه عمر پرداخته و نشان دادند که تورم، روی تقاضا برای بیمه های زندگی اثر منفی و درآمد اثر مثبت دارد.
۱۰- لیم و هبرمن[۲۲] (۲۰۰۳) با مطالعه ای تحت عنوان ” تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و تقاضای بیمه عمر در مالزی در طول سال های ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۱ به بررسی رابطه و تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم و درآمد با تقاضای بیمه عمر پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بیمه عمر با درآمد رابطه مثبت و با نرخ تورم، رابطه منفی دارد.
۱۱- در تحقیق ماریجانا کوراک ،ایوانا دزاجا و ساندرا پیپور (۲۰۱۳) با عنوان “اثر عوامل اجتماعی و دموگرافیک بر تقاضای بیمه عمر در کرواسی”، در این مقاله ، تجزیه و تحلیل عوامل اجتماعی و جمیعتی تقاضای بیمه عمر در کرواسی پرداخته شده است تحقیقات تجربی بر روی داده های نظرسنجی و جمعآوری نمونه از ۹۵ پاسخ دهنده است با توجه به نتایج ، سن اشتغال و آموزش و پرورش نشان می دهد تاثیر معنی داری بر تقاضای بیمه عمر خانواده ها در کرواسی وجود دارد . سایر بررسی عوامل جنس ، تاهل، تعداد اعضای خانواده در مصرف بیمه عمر متاثر می باشد.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است.به منظور آگاهی ومشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند.این روند ها و حرکت سبب شده است که برای برسی رشته های مختلف علوم انسانی،از روش علمی استفاده شود.( ایران نژاد ،۱۳۷۷: ۹) تحقیق عبارت است از مجموعه فعالیت های منطقی، منظم، منسجم و هدفمند که در پی دستیابی به یکی یا ترکیبی از خواسته های زیر به صورت فردی یا گروهی صورت می گیرد :
۱ ) ارضای یک حس کنجکاوی معرفتی ( تحقیق بنیادی )
۲) توصیف ، یک شرایط یا نگرش عده ای از افراد ( تحقیق پیمایشی ، همبستگی…)
۳) جستجوی پاسخ و راه حل برای یک مسئله و مشکل واقعی ( تحقیق کاربردی…)
در طی فرایند تحقیق با بکارگیری ابزارهای جمع آوری، داده ها به طور عینی و معتبر، مشاهده،بررسی و استخراج می شوندو سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی به طور کمی و غیر کمی سعی می شود که ادعاها و حدس های علمی اولیه (فرضیه ها)آزمون شده و در نهایت (( رد )) یا (( پذیرفته می شوند ))و نتیجه گیری نهایی صورت پذیرد. (خاکی ، ۸۸:۱۳۹۰)لذا در این فصل از پژوهش حاضر به برسی چگونگی گردآوری داده ها ، تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای سوالات تحقیق پرداخته می شود.همچنین در این فصل تعریف و تفضیل مفاهیم اساسی همچون ( جامعه ی آماری ، نمونه گیری و چگونگی آزمون فرضیات ) ارائه گردیده است.
۳-۲) فرایند اجرای تحقیق
در این پژوهش با توجه به بررسی تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر تمایل به تقاضای بیمه عمر ادبیات تحقیق ، متغیر های اصلی تحقیق شناسای شده اند . متغیر عوامل اقتصادی شامل شاخصه های (تورم، سطح پایین درآمد ،بارتکفل ، سایر فعالیتهای سرمایه گذاری) و متغیر عوامل اجتماعی (عدم فرهنگ سازی در جامعه از طریق رسانه های جمعی و با حمایت دولت ، ناآشنایی مردم با بیمه های عمر و مترادف دانستن آنها با بیمه تامین اجتماعی و درمان) به عنوان متغیر مستقل مورد شناسایی قرار گرفته و تمایل بر تقاضای بیمه عمر به عنوان متغیروابسته فرض شده است . سپس با انتخاب شهرستان رشت بعنوان جامعه آماری نمونه گیری شده و داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای سنجش و اندازه گیری متغیر های فوق به وسیله پرسشنامه جمع آوری می شود .داده ها و اطلاعات جمع آوری شده استخراج و تبدیل به امتیازات مربوط می شوند و سپس برای تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از نرم افزار spss آماده شده و در ادامه مطابق مشخصه هاو آزمون های بعمل آمده به تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات اقدام می شود.
۳-۳ ) روش تحقیق
محقق پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص شود برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش یا شیوه ای را اتخاذ کند تا او هرچه دقیق تر و سریع تر به پرسش یا پرسش های مورد نظر دست یابد.
با توجه به اینکه تحقیق حاضر به جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه ها یا پاسخ به سوال های مربوط به وضعیت فعلی می پردازد، لذا روش تحقیق به کار رفته در این طرح علّی و از نظر هدف کاربردی میباشد.
تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضع مطالعه می شود. یک مطالعه ی توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند. (خاکی ۱۰۴:۱۳۹۰)
۳-۴) جامعه ی آماری
یک تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در جامعه ی آماری انجام می شود.به این دلیل موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات ، ویژگی ها ، کارکرد ها و متغیر های آن یا اینکه متوجه روابط بین متغیر ها ، صفات ، کنش و واکنش و عوامل تاثیر گذار جامعه باشد. بنابراین جامعه ی آماری را میتوان به این صورت تعریف نمود.
جامعه ی آماری اشاره به گروهی از افراد دارد که از یک خصوصیت مشترکی برخوردارند ، که آنها را از دیگر گروه ها متمایز می کند. ( دانایی فرد و دیگران،۱۳۸۹ )
در هر بررسی آماری ، مجموعه عناصر مورد نظر را جامعه مینامند. به عبارت دیگر ، جامعه مجموعه تمام مشاهدات ممکنی است که میتوانند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند به طور کلی جامعه عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند و تعریف جامعه آماری باید جامع و کامل باشد. (www.parsmodir.com)
جامعه آماری تحقیق حاضر نامحدود و جمعیت ساکن در شهرستان رشت می باشد با توجه به حجم بالای آن از نمونه گیری استفاده شده است.
۳-۵) حجم نمونه و برآورد آن
گروه نمونه مجموعه ی کوچکی از جامعه ی آماری است که مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب می شود گروه نمونه را تشکیل می دهند ، و نمونه برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است. به طوری که با مطالعه ی گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی گروه این امکان به وجود می آید که خصوصیات و یا ویژگی ها را به اعضای جامعه تعمیم دهیم، دلایل استفاده از گروه نمونه نیز به جای جمع آوری داده ها از کل جامعه ی آماری کاملا مشخص است. در برسی های پژوهشی که شامل چند صد هزار عضو جامعه ی آماری می شود، عملا غیر ممکن است که اطلاعات را از هر عضو جمع آوری کنیم یا او را آزمون نمائیم حتی اگر هم امکان پذیر باشد ، به لحاظ زمان، هزینه و سایر مسائل منابع انسانی مقدور نیست. (سکاران ، ۲۹۷:۱۳۸۸)
روش نمونه گیری در این تحقیق روش نمونه ی غیر احتمالی و دردسترس، به این ترتیب که سعی شده افراد جامعه را به دسته های کوچک تر تقسیم کرده و در محلات این شهرستان به صورت حضوری از افرادجهت پاسخ به پرسشنامه ها استفاده شود.
با توجه به حجم جامعه از جدول مورگان استفاده شده و به نمونه ۳۸۴ نفر رسیدیم .
۳-۶) روش گرد آوری اطلاعات