- سؤالات مربوط به گزینش کارکنان جهت گذران آموزش های بلند مدت به تعداد ۸ سؤال
- سؤالات مربوط به اعمال و رفتار اداری کارکنان به تعداد ۲۳ سؤال
- سؤالات مربوط به شاخص های برنامه ریزی آموزش های بلند مدت به تعداد ۱۴سؤال
- سؤالات مربوط به نگرش مدیران نسبت به ضرورت و اهمیت آموزشهای بلندمدت کارکنان به تعداد ۷ سؤال
- سؤالات مربوط به اهداف برنامه آموزش بلندمدت کارکنان(متغیر وابسته) به تعداد ۲۵ سؤال
- سؤالات مربوط انجام پایان نامه های تحصیلی کارکنان و پیامدهای آن به تعداد ۷ سؤال
- سؤالات مربوط به مسایل و مشکلات آموزش کارکنان به تعداد ۹ سؤال
- سؤالات مربوط به راهکار های توسعه آموزش های بلند مدت به تعداد ۷ سؤال
۳-۷- روائی یا اعتبار[۲۴]
مقصود از روائی ابزار سنجش، این است که که آیا آنچه که میخوایم میسنجد یا نه و زمانی اهمیت پیدامیکند که ظاهر ابزار در انگیزش؛ رغبت و تمایل آزمودنی با همکاری و پاسخ دادن به سؤال ها اثر داشته باشد. از طرفی شواهد وابسته به محتوا را نشان میدهد که نمونه سؤال ها، تکالیف یا پرسش های وسیله اندازه گیری تا چه حد معرف مجموعه کلی یا حیطه ای از محتوای مشخص و قبلاً تعریف شده است.
از نقطه نظرات و پیشنهادهای ۵ نفر از کارشناسان، محققان و کارشناسان آموزشی استفاده گردید و پس از اصلاحات لازم، اطمینان حاصل شد که سؤالات مطرح شده توانایی و قابلیت اندازه گیری محتوی و خصوصیات مورد نظر در تحقیق را دارا میباشند.
۳-۸- پایائی یا اعتماد[۲۵]
مقصود از پایائی یک وسیله سنجش آن است که اگر خصیصه مورد نظر را با همان وسیله (یا وسیله مشابه و قابل مقایسه با آن) تحت شرایط مشابه دوباره اندازه بگیریم، نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است. یک وسیله معتبر آن است که دارای ویژگی تکرار پذیری و باز پدیدی باشد یعنی بتوان آن را در موارد متعدد به کار برد و در همه موارد نتایج یکسان تولید کند. اگر روش های اندازه گیری فاقد اعتبار کافی باشد، اجرای پژوهش تجربی بی معنا خواهد بود(ثرندایک،۱۹۸۲،ترجمه هومن،۱۳۷۶).
برای آزمون پایایی پرسشنامه پس از انجام مراحل روایی پرسشنامه از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ در نرمافزارSPSS مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که مقدار آلفای بدست آمده برای مقایس ها بالاتر از ۷۰ بود که پایایی آنها قابل قبول میباشد.
جدول۳-۲- ضریب الفای کرونباخ محور های پرسشنامه
ردیف
محور های پرسشنامه
تعداد گویه
ضریب الفای کرونباخ
۱
گزینش کارکنان جهت گذران آموزش های بلند مدت
۸
۷۹۴/۰
۲
اعمال و رفتار شغلی آموزش های بلند مدت
۲۳
۸۹۱/۰
۳
نگرش مدیران نسبت به ضرورت و اهمیت آموزشهای بلندمدت کارکنان
۷
۷۶۴/۰
۴
برنامه ریزی دوره های آموزش
۱۴
۸۰۴/۰