ضرورت انجام پژوهش
علاوه بر موضوعاتی همچون محیط زیست، حمل و نقل، ایمنی و برنامه ریزی شهری، یکی از عوامل مهمی که تأثیر فزاینده و تعیین کنندهای بر عوامل سازنده شهری دارد، خدمات شهری است. مسائل بسیاری در شهرها وجود دارد که برای حلّ آنها، وجود خدمات شهری ضروری است. گستردگی و پیچیدگی مسائل شهری و رشد و توسعه روزافزون شهرها، مدیریت امور شهر را به وظیفه ای دشوار تبدیل نمودهاست. در دو دهه اخیر، واژه فناوری اطّلاعات یا فناوری اطّلاعات و ارتباطات به عنوان یک پدیده نوظهور و قدرتمند، جایگاه جهانی خود را پیدا کرده است و از هم اکنون انتظار میرود در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و همچنین در بنیانهای سنّتی اداره جوامع، تحولات اساسی رخ دهد و سیستم جدیدی از مدیریت معرفی گردد.
گسترش فناوری اطّلاعات و ارتباطات باعث ایجاد تحولات بسیاری در زمینههای مختلف از جمله ظهور شهر، شهرداری و شهروند الکترونیکی شده است. در این تحقیق ضمن تشریح مفاهیم فناوری اطّلاعات و ارتباطات و مدیریت شهری، بیان میشود که کارکردهای فناوری چگونه می تواند خدمات شهری را در طرّاحی، برنامهریزی و خدمات شهری یاری نماید.
امروزه، شهرنشینی و توسعه شهری یکی از پدیده های ویژه است. رشد سریع شهرها و پیشی گرفتن آن از توانائیها و منابع مدیران شهری، ارائه خدمات شهری مناسب را برای مدیران شهری به یک چالش عظیم تبدیل نموده است. تراکم جمعیت، دشواری رفت و آمد در محیطهای شهری، آلودگیهای هوا و ناامنی های اجتماعی، برخی از مشکلاتی است که ذهن کارشناسان و صاحبنظران در حوزههای مختلف را به خود مشغول نموده است. در این خصوص، به منظور کاهش و برطرف نمودن مشکلات یاد شده، توسعه فناوری اطّلاعات و ارتباطات مدنظر قرار گرفته است. در حوزه مدیریت شهر های بزرگ جهان، توسعه فناوریهای اطّلاعات و ارتباطات باعث ایجاد تحولات اساسی در هوشمندسازی نظامهای اداره و کنترل امور شهری شده است. شهرداری یکی از مهمترین نهادهای خدمات شهری در ساختارهای اجتماعی و سیاسی محسوب میشود که تحت تأثیر انقلاب اطّلاعات و ارتباطات قرار گرفته است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
اهداف پژوهش
پیشرفت های صورت گرفته در فناوری، ارائه دهندگان خدمت را قادر می کند تا فناوری های به روز و گوناگون را برای تحویل خدماتشان با یکدیگر ترکیب کنند. استفاده کارکنان از خدمات فراهم شده توسط این تکنولوژی ها با درجات متفاوتی از موفقیت همراه بوده است.
هدف این پژوهش، بیان روش هایی است که در ارتباط با کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیران و رضایت مندی مشتریان و مراجعان بتواند خدمات مطلوب و قابل توجهی را در جهت سامان دادن به نیازها و موارد مد نظر مراجعان انجام شده و کارآیی کارکنان و تشویق به کار را در ایشان افزایش داده و موجبات رفاه سازمانی در شهرداری کاشان شده و بتواند بر طرف کننده ارجاعات مراجعین باشد.
سوالات پژوهش
سوال ۱
چه تاثیری بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارائه خدمات مطلوب در شهرداری کاشان وجود دارد؟
سوال ۲
چه تاثیری بین فناوری اطلاعات و رضایت مندی مشتریان از خدمات ارائه شده وجود دارد؟
سوال ۳
چه تاثیری بین فناوری اطلاعات و تسهیل خدمات در شهرداری کاشان وجود دارد؟
سوال ۴
چه تاثیری بین فناوری اطلاعات و بهبود روابط درون سازمانی در شهرداری کاشان وجود دارد؟
فرضیات پژوهش
فرضیه اصلی
بین فناوری اطلاعات و ارائه خدمات در شهرداری کاشان تاثیر معنی داری وجود دارد.
فرضیه فرعی
بین فناوری اطلاعاتی و افزایش سرعت انجام کار کارکنان و ارائه خدمات در شهرداری کاشان تاثیر معنی داری وجود دارد.
بین فناوری اطلاعات و رضایت مندی مشتریان از خدمات ارائه شده شهرداری کاشان تاثیر معنی داری وجود دارد.
بین فناوری اطلاعات و تسهیل خدمات در شهرداری کاشان تاثیر معنی داری وجود دارد.
بین فناوری اطلاعات و بهبود روابط درون سازمانی شهرداری کاشان تاثیر معنی داری وجود دارد.
چارچوب مفهومی پژوهش (مدل پژوهش)
این مدل یکی از شاخص های ارائه خدمات و رضایت مشتری می باشد. دراین مدل متغیرهایی مانند رضایت مندی مشتری، انتظارات سازمان، نیازهای ارباب رجوع و … وجود دارد. Selnow, G. (2000)
اهداف کمی:
افزایش پرسنل
تعداد خدمات ارائه شده
مقدار هزنیه های مصرفی
…
اهداف کیفی:
رضایت مراجعان
انتظارات سازمان
برطرف شدن مشکلات مراجعان
…
افزایش سرعت انجام کار
همکاری کارکنان با هم
حرکت و فعالیت سازمانی کارکنان
تسهیل ارتباطات
تبادل و انتقال اطلاعات میان مدیران
تبادل و انتقال اطلاعات میان کارکنان
روش شناسی پژوهش
روش تحقیق
این تحقیق از لحاظ روش شناسی یک تحقیق کاربردی محسوب میشود، چرا که با توجه به مدل مفهومی پژوهش و با توجه به شاخصهای استخراج شده و به تاثیر فناوری اطلاعات در ارائه خدمات در شهرداری کاشان میپردازد و باعث روشن شدن این موضوع برای سازمان هایی که مدیریت منابع انسانی الکترونیک را بکارگرفتهاند و همچنین سازمان هایی که هنوز به سمت کاربرد سیستم های اطلاعاتی نرفتهاند، میشود که فناوری اطلاعات تاثیرات مثبت فراوانی بر رویههای خدمات و نهایتاً اثربخشی سازمان دارد و از سوی دیگر به صورت کاربردی – توصیفی می باشد.
روش گردآوری اطلاعات و داده ها
جهت گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز برای بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استفاده میشود. علاوه بر استفاده از پرسشنامه، از کتب، مقالات، پایان نامهها، اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی نیز به عنوان منابع دیگر برای گردآوری اطلاعات و داده ها استفاده شده است.
جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان شهرداری کاشان می باشد.
قلمرو تحقیق
۱-۸-۱- قلمرو موضوعی
بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات در شهرداری کاشان است که موجبات رضایت مندی مراجعین را فراهم کند.
۱-۸-۲- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی این پژوهش بهار ۱۳۹۴ می باشد.
۱-۸-۳-قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق، واحد خدمات شهری شهرداری کاشان می باشد.
واژه های کلیدی
فناوری اطلاعات
یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع آوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه. (یانگ، ۱۹۸۳: ۱)
عملکرد سازمانی
عملکرد سازمانی عبارت است از ارزیابی خروجی یا نتایج واقعی یک سازمان در مقایسه با اهدافی که باید سازمان به آن میرسید. به عبارت بهتر اگر سازمان به اهدافی که در نظر گرفته، برسد دارای عملکرد خوبی است. (لی، ۲۰۰۸: ۲۶)
خدمات شهری
خدمات شهری در معنای عام خود می تواند بسیاری از فعالیتهای خدماتی مورد نیاز برای اداره امور شهری را در بر گیرد. اما باید این نکته را در نظر داشت که شناخت و طبقه بندی فعالیتها در مورد خدمات شهری، وابستگی شدیدی به نحوه مدیریت شهری دارد چرا که تعیین خوزه عملی فعالیتها در زمنیه خدمات شهری نیازمند تعیین نحوه مدیریت شهری و تعیین نحوه مدیریت شهری و تعیین روابط بخشی منطقه ای است. (صرافی زاده، ۱۳۸۰: ۲۲)
شهرداری
شهرداری از نظر لغوی از دو کلمه «شهر» و «داری» تشکیل گردیده که «داری» به معنی اداره و مدیریت و «شهر» پس از ۱۳۶۲ به جایی که دارای شهرداری باشد اطلاق می گردید. بنابراین از نظر لغوی شهرداری را می توان سازمان اداره شهر دانست و در اصطلاح، شهرداری به واحدی گفته می شود که به منظور اداره امور محلی و ارائه خدمات عمومی موردنیاز شهروندان در یک مرکز جمعیتی با خصایص شهری تشکیل میشود. (صرافی زاده، ۱۳۸۰: ۲۲)
تعریف عملیاتی
فناوری اطلاعات
نمره ای که آزمودنی از آزمون فناوری اطلاعاتی به دست می آورد که این نمره از طریق پرسشنامه فناوری اطلاعاتی مورد سنجش قرار می گیرد.
خدمات شهری
نمره ای که آزمودنی از آزمون خدمات شهری به دست می آورد که این نمره از طریق پرسشنامه خدمات شهر مورد سنجش قرار می گیرد.