شکل ۴-۱۸ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو روآ تولیدی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹
میزان CO خروجی از اگزوز خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ پایینتر از حد استاندار معاینه فنی و یورو ۲ بود. به طور کلی میزان CO خروجی شرکت ایران خودرو جز در مدل سال ۸۳ در سایر سالها کمتر از سایپا بوده است. بیشترین CO خروجی از اگزوز خودروهای ایران خودرو مربوط به مدل سال ۸۳ (۴۱/۱) و کمترین آن مربوط به مدل سال ۸۸ (۶/۰) بوده است. بیشترین CO خروجی از اگزوز خودروهای سایپا مربوط به مدل سال ۸۳ (۱/۱) و کمترین آن مربوط به مدل سال ۸۸ (۷۳/۰) بوده است (شکل۴-۱۹).
شکل ۴-۱۹ میزان COخروجی از اگزوز خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولیدی سالهای ۱۳۸۳تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای شرکت سایپا در سال۱۳۸۳تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) بوده است. کمترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودروهای شرکت سایپا مربوط به مدل سال ۸۷ (۳۹/۱۳ درصد حجمی) و بیشترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودروهای شرکت سایپا مربوط به مدل سال ۸۴ (۶۹/۱۳درصد حجمی) بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای شرکت سایپا در حد مجاز است (شکل ۴-۲۰).
شکل ۴-۲۰ میزان CO2 خروجی از اگزوز شرکت سایپا تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پراید در سال۱۳۸۳تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) بوده است. بیشترین میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پراید مربوط به مدل سال ۸۴ (۹۳/۱۳ درصد حجمی) و کمترین میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پراید مربوط به مدل سال ۸۷ (۴۲/ ۱۳درصد حجمی) بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پراید در حد مجاز است (شکل ۴-۲۱).
شکل ۴-۲۱ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پراید تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو زامیاد در سال۱۳۸۳تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) پایینتر بوده است. بیشترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودرو زامیاد مربوط به مدل سال ۸۹ (۰۳/۱۳ درصد حجمی) و کمترین میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو زامیاد مربوط به مدل سال ۸۵ (۷۶/ ۱۰درصد حجمی) بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو زامیاد در حد مجاز است (شکل ۴-۲۲).
شکل ۴-۲۲ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو زامیاد تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) و در سال ۱۳۸۹ کمی بالاتر از حد استاندارد بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو در حد مجاز است. بیشترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو مربوط به مدل سال ۸۹ (۱۵/۱۴ درصد حجمی) و کمترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو مربوط به مدل سال ۸۳ (۴۹/۱۲درصد حجمی) بوده است (شکل ۴-۲۳).
شکل ۴-۲۳ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پژو ۲۰۶ در مدل سالهای ۱۳۸۴تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) بالاتر بوده اما در مدل سال ۱۳۸۳ کمتر از استاندارد معاینه فنی است. بیشترین میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پژو ۲۰۶ مربوط به مدل سال ۸۵ (۱۵ درصد حجمی) و کمترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودرو پژو ۲۰۶ مربوط به مدل سال ۸۳ (۷۴/ ۱۳درصد حجمی) بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پژو ۲۰۶ بیش از حد مجاز است (شکل ۴-۲۴).
شکل ۴-۲۴ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو ۲۰۶ تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX در سال۱۳۸۴تا ۱۳۸۷ از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) پایینتر بوده است. بیشترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX مربوط به مدل سال ۸۹ (۳۳/۱۴ درصد حجمی) و کمترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX مربوط به مدل سال ۸۴ (۰۱/۱۳درصد حجمی) بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX در حد مجاز است (شکل ۴-۲۵).
شکل ۴-۲۵ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پارس در سال ۱۳۸۳ پایینتر از حد مجاز و در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) بوده بالاتر بوده است. بیشترین میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پارس مربوط به مدل سال ۸۸ (۷۷/۱۴ درصد حجمی) و کمترین میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پارس مربوط به مدل سال ۸۳ (۸۷/۱۳درصد حجمی) بوده است. درنتیجه میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پارس بیش از حد مجاز بوده است (شکل ۴-۲۶).
شکل ۴-۲۶ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پارس تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو سمند در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ پایینتر از حد مجاز و در مدل سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۱۴ درصد حجمی) بوده بالاتر بوده است. بیشترین میزان CO2خروجی از اگزوز خودرو سمند مربوط به مدل سال ۸۹ (۷۱/۱۴ درصد حجمی) و کمترین میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو سمند مربوط به مدل سال ۸۵ (۶۹/۱۲درصد حجمی) بوده است (شکل ۴-۲۷).
شکل ۴-۲۷ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو سمند تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پیکان در مدل سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) بوده پایینتر بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پیکان در حد مجاز است (شکل۴-۲۸).
شکل ۴-۲۸ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو پیکان تولیدی سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان در سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ از استاندارد معاینه فنی که برابر ۱۴ درصد حجمی بوده پایینتر بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان در حد مجاز است (شکل ۴-۲۹)
شکل ۴-۲۹ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو ال۹۰ در سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ بالاتر از استاندارد معاینه فنی که برابر ۱۴ درصد حجمی بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو ال۹۰ بیش از حد مجاز است (شکل ۴-۳۰).
شکل ۴-۳۰ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو ال۹۰ تولیدی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹
آمار مربوط به میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو روآ در مدل سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) در مدل سال ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۱۴درصد حجمی) بالاتر بوده است. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو روآ در حد مجاز است (شکل ۴-۳۱).
شکل ۴-۳۱ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودرو روآ تولیدی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹
آمار مربوط به میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای دو شرکت در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۱۴ درصد حجمی) بوده است. در مدل سالهای ۸۳ تا ۸۶، CO2 خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو کمتر از سایپا و در مدل سالهای ۸۷ تا ۸۹ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای سایپا کمتر از ایران خودرو بود. میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا در حد مجاز هستند (شکل ۴-۳۲).
شکل ۴-۳۲ میزان CO2 خروجی از اگزوز خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودروهای شرکت سایپا در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ با شیب کمی رو به کاهش بوده است. در مدل سال ۱۳۸۳(ppm 212) از استاندارد معاینه فنی که (ppm 200) بوده بالاتر و از استاندارد یورو ۲ (ppm500) پایینتر است و در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی و استاندارد یورو ۲ پایینتر بوده است. میزان HC خروجی از اگزوز خودروهای شرکت سایپا در سالهای اخیر در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۳۳)
شکل ۴-۳۳ میزان HC خروجی از اگزوز خودروهای شرکت سایپا تولیدی سالهای ۱۳۸۳تا ۱۳۸
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پراید مدل سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) و استاندارد یورو ۲ ( ppm500 ) بوده به جز مدل سال ۱۳۸۳ (ppm 227) که بالاتر از حد مجاز بوده است. میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پراید در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۳۴).
شکل ۴-۳۴ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پراید تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو زامیاد در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) بالاتر بوده ولی نسبت به استاندارد یورو ۲ (ppm500 ) پایینتر بوده است. میزان HC خروجی در مدل سال ۸۵ بالاترین مقدار خود (ppm 353) بوده و در سالهای بعد با نوسانهایی رو به کاهش بوده که در سال ۱۳۸۹ به کمترین مقدار خود( ppm 78) رسیده است (شکل ۴-۳۵).
شکل ۴-۳۵ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو زامیاد تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹با شیب کمی رو به کاهش بوده است. مدل سال ۱۳۸۳ بالاتر از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) بوده است و از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی بوده است. بیشترین میزان HC خروجی مدل سال ۸۳ (ppm 274) و کمترین میزان مدل سال ۸۹ ( ppm 94) بوده. میزان HC خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو در سالهای اخیر در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۳۶).
شکل ۴-۳۶ میزان HC خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو تولیدی سالهای ۱۳۸۳تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو ۲۰۶ در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) و استاندارد یورو ۲ (ppm500) بوده است. این میزان HC خروجی از اگزوز در مدل سال ۸۳ بالاترین مقدار خود ( ppm 146) بوده و در مدل سال ۸۶ پایینترین مقدار خود (ppm 19) بوده است. میزان HC خروجی از اگزوز خودرو ۲۰۶ در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل۴-۳۷).
شکل ۴-۳۷ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو ۲۰۶ تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX جز در مدل سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ که بالاتر از استاندارد معاینه فنی(ppm 200) و استاندارد یورو ۲( ppm500) پایینتر بود در سایر سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی و یورو بوده است. این میزان درسال۸۹ پایینترین مقدار خود ppm3/58 بوده است. بر این اساس میتوان گفت میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۳۸)
شکل ۴-۳۸ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پارس در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ نشان میدهد پایینتر از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) و استاندارد یورو ۲ (ppm 500 ) بوده است. در این میان بین سالهای ۸۳ تا ۸۹ نوساناتی در میزان HC خروجی از اگزوز خودرو وجود داشت که بیشترین میزان آن درسال۸۶ (ppm180) و کمترین میزان در سال۸۹ (ppm 58 ) بوده است. میتوان گفت که میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پارس در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۳۹).